Slutsatsen är att äpplet inte faller så långt från äppelträdet. Man präglas av sin bakgrund och individen förändras inte så mycket under livet. Den förändring av värderingar som äger rum sker när en ny generation växer upp och tar till sig andra värderingar än föräldrarna.
I studien har de största invandrargrupperna från muslimska länder, Iran, Irak, Turkiet och Bosnien, kartlagts. Vissa undergrupper från framför allt Irak och Turkiet är dock betydligt mindre sekulariserade – de kristna minoritetsgrupperna.
– Nationella gemenskaper bygger på berättelser och en av de svenska berättelserna handlar om det sekulära Sverige, där religionen främst är kulturell, och utövandet en privatsak, säger David Thurfjell.
– Gruppen med muslimsk familjebakgrund är med på det sekulära tåget, gruppen med kristen bakgrund i mindre utsträckning. Sedan är frågan om det är sekularismen eller den muslimska bakgrunden som avgör om vi öppnar vår svenska nationella gemenskap eller inte.
En sak till som David Thurfjell och Erika Willander funnit i sitt material är det religiösa samfund som samlar flest personer med muslimsk familjebakgrund: Svenska kyrkan.
Det är två grupper med muslimsk familjebakgrund och som definierar sig som muslimer som svarar att de är medlemmar i Svenska kyrkan: dels kvinnor mellan 50 och 65 , dels relativt nyanlända män från mellanöstern, i åldern mellan 30 och 49 år.
– Vi har inte kontrollerat om det stämmer att de är medlemmar, men de är med i kyrkans verksamheter och det verkar inte upplevas som anmärkningsvärt eller gränsöverskridande att vara det.
– Utöver att vara en konfessionell gemenskap är ju Svenska kyrkan en kulturinstitution och en samhällsbärande institution, så det borde vara i linje med vad Svenska kyrkan vill vara.