Under kursen övas den tysta sittande meditationen som inkluderar korta avbrott för meditativ gång , vilket varvas med föreläsningar, frågestunder och egna samtal. Inspiration hämtas från mystiker och andra från den kristna traditionen. Eva Månsson Carleheden, stiftsadjunkt och ansvarig för kursen på Lilleskog lyfter gärna fram namn på kristna mystiker som Simone Weil, Johannes av Korset, Terese av Avila, Thomas Merton, Wilfrid Stinissen, Emilia Fogelklou och Dag Hammarskjöld. Deltagarna har övat och lärt sig mer om metoder, kroppens betydelse och så detta med att Sitta…
– Det finns två sätt att Sitta. Det bra och det dåliga. Och jag föredrar att Sitta bra, som i den österländska traditionen. Det var Stinissen som sa att en kropp i vila ber. Den österländska metoden handlar om kroppslig spänningsbalans och om uppmärksamheten här och nu. Det är inga konstigheter, betonar Pelle.
– Den österländska traditionen är bättre på detta med att vi är kropp, inte enbart att vi har en. De låter det inre och yttre vara ett. Och i en globaliserad värld är en fördjupad dialog på alla plan, även mellan religioner, berikande.
Flera deltagare på kursen vittnar om att när en kyrka öppnar sina rum för meditation, öppnas också ett nytt intresse för kyrkan. Att möta en stor grupp människor samlade i tystnad framför högaltaret, väcker något hos besökarna. För många har veckans meditationer blivit den gudstjänst de går till.
– Jag ser det som växtplatser för Svenska kyrkan. Folk kommer in, frågar om det finns plats för dem. Så får de sitta på kudden och känna att ’jag är buren’, säger Cecilia.