Han använde också en annan liknelse: ”Himmelriket är som en surdeg som en kvinna arbetar in i tre mått mjöl; till slut blir alltsammans syrat.” (Matteusevangeliet 13:31–33)
Gudsriket finns i det lilla och obemärkta. Det som växte till i det fördolda, och som alla kanske tog för givet. Det som sås svagt och uppstår fullt av kraft. I ett frö som på ett år blir till en imponerande ört; i surdegen som långsamt förvandlar degens karaktär.
När Jesus ska beskriva vad som kännetecknar detta fördolda rike använder han sig av berättelser som framstår som lätt absurda. Förlåtelse utan gräns; att frivilligt göra mer än det som förväntas av oss; att glömma sitt eget och ”gå två mil” (Matteusevangeliet 5:41) med den som har makten över oss.
Detta är inte hämtat ur en handbok för att bygga ett fungerande jordiskt rike – det är en annan värld vi anar. En värld av översvallande och obegriplig generositet. Inte så underligt att det är i bildform som Jesus talar om gudsriket.
I Lukasevangeliet säger Jesus: ”Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man kan se det med sina ögon. Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.” (Lukasevangeliet 17:20) Guds rike är inom er. Det finns där redan i våra liv.
Det kan vara som ett senapskorn, men det finns där. När vi spontant och osjälviskt hjälper någon annan. I förälderns oro för sina barn. När vi ser till andras intressen snarare än våra egna. Mitt i tillvarons mörker finns ljuset närvarande. När vi själva minst anar det, när vi kryper ihop inför tillvarons hot, får vi vara med och glänta på dörren till det förunderliga gudsriket. Även i den mörkaste adventstid. Guds rike är nära.
Erik Sidenvall
Stiftslektor, Växjö stift, och adjungerad professor i kyrkohistoria, CTR, Lunds universitet