”Varifrån kommer musiken?” var regissören Ingmar Bergmans fråga när han sommarpratade i P1 2004. Hur kan något som verkar så flyktigt få så stor betydelse? Frågan kan nog aldrig få ett svar – i vart fall inte ett svar som gör rättvisa åt våra upplevelser.
Kanske är det just det kroppsliga som gör att både talet och musiken kan få så stor inverkan? I de stunder då vi låter oss ryckas med, det ögonblick då våra sinnen aktiveras, gör oss mottagliga men också sårbara. Vi dras in i ett skeende av skapande.
Det är kanske inte så märkligt att Bibelns författare lyfter fram det talade ordet som en bild för Guds aktivitet. I söndagens text från Psaltaren kan vi bland annat läsa: ”Han talade och allt blev till, han befallde och det skedde” (Psaltaren 33:9). Bara ett av många exempel på hur tillvaron tar form som ett resultat av Guds tilltal. Talet blir skapelse i handling.
Kyrkan är där evangeliet förkunnas – i ord, och i handling. Guds rike träder in i världen där ordet talas och där ordet ”görs”. På en plats, i en tid, förverkligas något som världen inte riktigt kan rymma. Eller i vart fall något som inte kan låsas in i slutna rum och i en verklighet kontrollerad av oss. Vi får vara med i ett skeende av skapande mitt i en bristfull tillvaro. Vi blir Guds medarbetare.
Ibland har vi tur och får vara med och se synliga, konkreta resultat. Vi får känna glädjen över att få vara med och bygga upp. Men långt ifrån alltid. Det vi gör, kanske för att vi inte har något val, verkar lika obeständigt och osynligt som musiken. Inget som är värt något. Det finns i ett ögonblick, sedan är det borta. Men ett annat perspektiv är ju möjligt. Orkestern spelar upp. Musiken fyller skapelsen. Där är vi med. Det ligger en kraft i de toner vi får vara med och spela.
Erik Sidenvall
Stiftslektor, Växjö stift, och adjungerad professor i kyrkohistoria, DTR, Lunds universitet