”Ett andligt uppvaknande kan motverka fundamentalismen”

Det är farligt om fundamentalismen som vi ser i bland annat USA får finnas i ett vakuum menar Fidon Mwombeki, generalsekreterare AACC, som vill se ett uppvaknande av andlighet.  Foto: Johannes Frandsen

Motverka fördomar om covid och arbeta för jämställdhet och familjeplanering. Det är några av frågorna just nu för All African Conference of Churches. 

– Vi ska jobba med samhällsfrågor eftersom kyrkan är människorna, säger Fidon Mwombeki, AACC:s generalsekreterare.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Det är farligt om fundamentalismen som vi ser i bland annat USA får finnas i ett vakuum menar Fidon Mwombeki, generalsekreterare AACC, som vill se ett uppvaknande av andlighet.  Foto: Johannes Frandsen

Den afrikanska kyrkokonferensen, All African Conference of Churches (AACC), har 205 medlemskyrkor och antalet medlemmar ökar för varje år. 

– Vi är en ekumenisk rörelse som mobiliserar kyrkor att arbeta gemensamt över hela den ­afrikanska kontinenten, säger doktor Fidon Mwombeki, på besök hos Act Svenska kyrkan i Uppsala. 

Covid-19 har förstås varit i fokus de senaste åren för AACC och här har det också handlat om ett teologiskt perspektiv. ­Eller ”vilse­ledande teologi” som ­generalsekreterare Mwombeki uttrycker det: 

– När många dog i covid-19 fanns det människor som sa: Det här är Guds straff för homosexualitet i Europa. Vi var tvungna att prata med kyrkoledarna och säga: Det är inte Guds straff, det är inte första gången vi har en pandemi i världen. 

De afrikanska ländernas regeringar ser att kyrkorna har en ­viktig roll när det gäller att nå ut till befolkningen. Det kan till exempel gälla vikten av vaccination. 

– Kyrkan är den mest etablerade institutionen, varken politiker eller regeringar kan kommunicera så brett som kyrkans företrädare. När regeringar vill mobilisera eller få ut viktig information vädjar de till kyrkorna att bistå med hjälp. 

Homosexualitet eller abort diskuteras inte

Men det kan också uppstå konflikt. Afrikanska kyrkokonferensen har observatörsstatus på Afrikanska unionen (AU) med säte i Addis Abeba och personalen på kontoret i Etiopien är med och påverkar de frågor som berörs på AU-nivå.   

– När vi kritiserar är de på AU inte glada. Då får vi höra: Ni är alltför politiska. Men vår roll är en profetisk roll som man inte blir hyllad för, säger Fidon Mwombeki. 

Vissa frågor diskuteras dock inte öppet på hög nivå inom AACC. Till exempel abort, homosexualitet och dödsstraff finns inte på bordet. 

– Abort pratar vi inte om, det är för personligt.  Kyrkorna har olika ståndpunkter, vi låter de enskilda kyrkorna bestämma det, säger Fidon Mwombeki som menar att ekumenik är att arbeta med gemensamma saker.

Inte heller dopsyn eller frågor kring den yttersta domen diskuteras.

– AACC gör inte doktriner eller predikar, vi förenar kyrkor att arbeta tillsammans inom gemensamma frågor, det har vi gjort ­sedan början sedan 60-talet.

Abort pratar vi inte om, det är för personligt.  Kyrkorna har olika ståndpunkter, vi låter de enskilda kyrkorna bestämma det

En kontroversiell fråga som kommit upp i år är befolkningsfrågan. Den snabbt växande befolkningen på den afrikanska kontinenten resulterar bland annat i att unga människor inte får några jobb. Här har AACC ett arbete bland ungdomar för att förmedla ett ökat hopp, stolthet och en vilja att stanna i Afrika, säger Fidon Mwombeki. 

Men han menar att även familjeplanering är något som kyrkorna ska prata om.

– Ja, eftersom människor tar beslut om till exempel preventivmedel efter sin trosuppfattning är det vårt ansvar. De kanske får höra av sina kyrkoledare: ”föröka er och fyll jorden”. Vi har ett möte med 40 kyrkoledare för att se var de teologiska argumenten finns som inte uppmuntrar människor att tänka på storleken på ­familjen. 

"Använder bibeln för att förtrycka kvinnor"

Jämställdhet är en annan fråga som Fidon Mwombeki brinner för.

– Vissa använder Bibeln för att förtrycka kvinnor. Var jag än har varit är kvinnor och flickor orättvist behandlade. Skandinavien är lite bättre men det är ett globalt problem överallt, säger han och uppger att han reagerar starkt på fundamentalismen han ser i USA just nu – där även jämställdheten kan bli lidande. 

Fidon Mwombeki kallar fundamentalismen som växer fram för ”så kallad kristendom” som får svåra sociala, politiska och sociala följder och menar att andra kristna inte får lämna den här sortens teologi i ett vakuum.

– Vi är andliga varelser, du kan ignorera det ett tag, men det finns där. Det är mitt hopp att detta kommer att hända, särskilt när vi ser vad tro kan göra för människor både positivt och negativt. Jag tycker att det borde vara ett ”wake-up call”.

Vad gäller Sverige menar han att det är svårt att upptäcka samtal om tro bland människor. 

– Jag bodde i Europa under 13 år. Många européer är distanserade vad gäller trosfrågor, även om de kanske identifierar sig med kyrkan, men då med kyrkan som en institution.

Det finns globala utmaningar för kristenheten, men alla kyrkor har sina egna:

– När jag är här ser jag ansträngningar från Svenska kyrkan att vara en relevant kyrka i sin egen kontext och ett hem för människor att växa i tro.

Fakta: Afrikanska ­kyrkokonferensen

All African Conference of Churches – Conférénce des Églises de toute l’Afrique (AACC-CETA) är den största sammanslutningen av protestantiska, ortodoxa och oberoende kyrkor i Afrika.

205 kyrkor i 40 afrikanska länder är medlemmar. De i sin tur har 120 miljoner medlemmar.

AACC-CETA har sitt huvud­kontor i Nairobi, Kenya, med kontor i Lomé för franskspråkiga Afrika och i Addis Abeba för att arbeta gentemot ­Afrikanska unionen.

AACC-CETA arbetar efter värdeorden:  life, peace, justice and dignity.