Facket anmäler pastorat till Arbetsmiljöverket

Otydlig kommunikation från ledingen i Rättviks pastorat skapar dålig arbetsmiljö, anser Kommunal. Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Enligt fackförbundet Kommunal finns det så pass stora brister i arbetsmiljön i Rättviks pastorat att det riskerar att leda till ohälsa och osämja i personalgruppen.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Otydlig kommunikation från ledingen i Rättviks pastorat skapar dålig arbetsmiljö, anser Kommunal. Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Kommunal har skickat in en så kallad 6:6a-anmälan, en formell begäran om åtgärder från arbetsgivaren, och en anmälan om ingripande till Arbetsmiljöverket.

I anmälan beskriver fackförbundet en situation med otydliga arbetsbeskrivningar, bristande kommunikation från ledningen och mellan olika arbetsgrupper, samt en ovilja bland medarbetare att lyfta frågor på grund av rädsla för repressalier. Fackförbundet kräver en skriftlig plan för hur arbetsmiljön ska förbättras.

 – Det finns regler för hur en arbetsgivare ska arbeta med arbetsmiljön och jag känner inte att det stämmer överens. Därför ber jag Arbetsmiljöverket om hjälp, säger Per Gahns, regionalt skyddsombud på Kommunal.

Enligt fackförbundet har arbetsmiljön i pastoratet varit dålig under en längre tid. Den senaste tiden har till exempel delar av lokalerna använts som vaccinationscentral utan att det föregåtts av tydlig kommunikation med de anställda och utan att en riskanalys gjorts.

Kyrkorådets ordförande Anders Åkerlund (C) säger att pastoratet redan innan anmälan kom in hade tagit tag i arbetsmiljöproblemen.

– Det här är oerhört allvarligt. Vi har vidtagit åtgärder för ett bra tag sedan och jobbar väldigt aktivt med de här sakerna.

Anders Åkerlund berättar att det konkreta arbetsmiljöarbetet tidigare var delegerat till kyrkoherden. Men efter att hon blev sjukskriven lyftes frågorna tillbaka till kyrkorådet. Insatserna försenades något på grund av pandemin men sedan januari arbetar ett externt företag med frågorna och medarbetarsamtal har påbörjats.

– Vi kommer kartlägga allting och se var problemen funnits. Företaget kommer gå igenom den fysiska arbetsmiljön också, men det stora är den arbetssociala sidan.

Pastoratet har nyligen gjort en del förändringar i organisationen och gått från att jobba mer yrkesuppdelat till att arbeta i teams. Det kan ha skapat en del oror, tror Anders Åkerlund. Men han är positiv till att missnöjet kommit upp till ytan.

– Det handlar mycket om strukturella problem som då sekundärt kan leda till personella problem.

– Jag har haft det på känn ett tag men inte haft något att ta på tidigare. Vårt mål är nu att vi ska skapa ökat förtroende och tillit. Det är det vi ska bygga på. Vi har duktiga medarbetare och bra nyrekryteringar så jag har större hopp än någonsin.

Vad gäller uthyrningen säger Anders Åkerlund att det handlar om ett nyligen restaurerat församlingshem med två ingångar där det är lätt att hålla avstånd.

– Vår vision är att vara en kyrka mitt i livet och då ställer vi upp när något händer i samhället.

– Vill de ha en riskanalys så är det klart att vi ska skriva en. Men för oss var det främmande att vi ska göra en analys med fackliga förhandlingar varje gång vi hyr ut. Vi har gjort en riskbedömning men inte en skriftlig analys.