Fastekampanjen samlade in 30,6 miljoner

Människor drabbade av krig, våld och naturkatastrofer var föremål för årets fasteinsamling. Foto: Magnus Aronson/Ikon

Målet var att samla in 35 miljoner. Så blev det inte. Men insamlingschef Eva Pérez Järnil är ändå nöjd med resultatet.

– Vi siktar alltid högt, men vi är såklart jättenöjda och tacksamma för alla som engagerar sig.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Insamling
Människor drabbade av krig, våld och naturkatastrofer var föremål för årets fasteinsamling. Foto: Magnus Aronson/Ikon

Årets fastekampanj var den sista kampanj som gjordes under namnet Svenska kyrkans internationella arbete. Mellan Fastlagssöndagen och Palmsöndagen samlades 30,6 miljoner kronor in.

Det betyder att vi kan låta vår verksamhet kan rulla på. Inför varje år har våra systerkyrkor och organisationer ansökt om bidrag och det är upp till oss att uppfylla våra löften. Så det här betyder att vi kan göra det, säger insamlingschef Eva Pérez Järnil.

Resultatet av årets fastekampanj blev en miljon mindre jämfört med året innan och landade på ett resultat på 4,4 miljoner under målet.

–  Vi siktar alltid högt, men vi är såklart jättenöjda och tacksamma för alla som engagerar sig. Det görs så väldigt mycket runt om i församlingarna och det är imponerande att vi kan samla in över 30 miljoner på sex veckor. Det viktiga är heller inte att räkna pengar, utan vad pengarna betyder för människors liv, säger Eva Pérez Järnil.

Åtta av stiften samlade in mer pengar under årets kampanj jämfört med förra året och fem av stiften samlade in mindre. Men totalt minskade gåvorna. Förklaringen finns bland annat i posten ”anonyma gåvor”, som inte är knuten till ett specifikt stift. Den posten minskade med över 500 000 kronor.

–  Det är en stor del, som är svår att analysera. Men vi ska titta mer i detalj för att se exakt vilken typ av gåvor det rör sig om.

Temat för årets fastekampanj beskriver Eva Pérez Järnil också som ett ”förhandstest” inför den stora lanseringen av nya namnet Act Svenska kyrkan, som pågår nu. Samma himmel – Samma rättigheter är nämligen även det budskap som det nya namnet förs ut under.

–  Vi har bara fått höra positiva reaktioner. Det är ett budskap som väldigt många kan känna sig inkluderade i. Vi lever på samma jord och har samma rättigheter, men de är inte tillgodosedda överallt. I det ligger också att vi alla har ett ansvar.

Inför nästa fastekampanj är förhoppningen att det nya namnet ska vara fullt etablerat. Men nu är siktet inställt på julkampanjen, som blir den första under nya namnet.

–  Känslan är att den nya avsändaren har tagits emot väldigt väl. Det finns mycket kraft i namnet som sätter aktiviteten i centrum. Vi hoppas att det kommer synas redan till jul då vi ska ha en stark kampanj med många aktiviteter. Tanken är att vi blir tydligare, att man förstår vilka vi är och att vi är handlingskraftiga. Målet är att vi blir en folkrörelse, med fler som ger av sin tid och sina pengar, säger Eva Pérez Järnil.

Fakta: Resultat tidigare år

2019 Samma himmel – Samma rättigheter 30,6 miljoner

2018 Att resa sig starkare 31,6 miljoner

2017 En ko kan rädda liv 34 miljoner

2016 Maträtten 32,5 miljoner

2015 Utrota hungern 33,6 miljoner