Fikat måste köpas på kyrkans bageri

Bara bullar från Wienerbageriet, pastoratets eget bageri, tillåts när fika serveras i Folkungabygdens pastorats lokaler. Foto: lisbeth nilsson

Folkungabygdens pastorat har anmälts till Konkurrensverket för riktlinjer som anses begränsa konkurrensen i näringslivet.

Men nu kanske pastoratet backar från sina nya riktlinjer.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Bara bullar från Wienerbageriet, pastoratets eget bageri, tillåts när fika serveras i Folkungabygdens pastorats lokaler. Foto: lisbeth nilsson

För ett år sedan köptes Wienerbageriet i Mjölby av Mat i Folkungabygden AB, dotterbolag till Kyrkans holdingbolag i Folkungabygden AB.

Sedan månadsskiftet gäller nya regler i pastoratets lokaler: ett brev har gått ut till begravningsbyråerna att enbart Wienerbageriet får leverera förtäring till exempelvis minnesstunder i församlingarnas lokaler.

Det irriterar lokala företagare, både begravningsbyråer och bagerier. Därför har de nu anmält pastoratet till Konkurrensverket. De anser att kyrkan genom sitt agerande i princip inför monopol för Wienerbageriet.

Peter Trygg, regionchef på begravningsbyrån Fonus Öst, kritiserar beslutet.

– Det här slår undan benen på små näringsverksamheter ute i bygden, säger han.

Han och andra begravningsbyråer tog snabbt fram ett antal alternativa lokaler för varje ort. – där beställarna alltså kan välja matleverantör fritt.

– Väldigt många har en kyrklig begravning, säger han. Att då behöva åka till en annan ort för minnesstunden efter en begravning trots att man är medlem i församlingen känns inte bra.

Begravningsbyråerna kommer att fortsätta att samarbeta med kyrkan.

– Det måste vi, men det är något som skaver – det här har väckt tankar om att använda andra lokaler och det kan bli så att folk själva väljer bort kyrkan, säger han. Många är irriterade.

Det är ännu ovisst vad Konkurrensverket kommer fram till. Men enligt Peter Trygg är det juridiska bara en sida.

– Det handlar om moral och etik också, säger han.

Juristen Torbjörn Lindhe med firman Juristtjänsten har stött företagarna i regionen i deras anmälan till Konkurrensverket.

– I första hand är vänder de sig mot pastoratets brev till begravningsbyråerna där de inte får använda vilken leverantör de vill utan tvingas använda Wienerbageriet, säger han. Pastoratets begravningsverksamhet är ju dessutom en myndighetsutövning – även om verksamheterna hålls åtskilda upplever många utomstående att de hänger ihop.

– Sammantaget upplevs riktlinjerna som en aktion för att rädda Wienerbageriet, säger Torbjörn Lindhe.

Han pekar på andra frågetecken från omgivningen: ett aktieägartillskott på 1,6 miljoner kronor, brist på riskanalys inför ett lånelöfte, om holdingbolaget och pastoratet har tillräckliga kunskaper om moms och arbetsgivaravgifter och oklarheter om församlingens och holdingbolagets ekonomier har hållits strikt åtskilda.

– För omgivningen ser det ut som en hatt – men det ska vara två olika hattar, säger han.

Nu flaggar kyrkorådet i Folkungabygdens pastorat för att de nya riktlinjerna kommer att diskuteras vid ett nytt sammanträde på måndag.

– Vi kanske var lite för snabba i beslut och handlade i affekt, säger kyrkorådets ordförande Anne-Marie Karlsson (S).

Enligt Anne-Marie Karlsson var riktlinjerna ett sätt att lyfta fram Wienerbageriet.

– Dessutom har det ända från början funnits undantag – om man bor i Ödeshög är det väldigt oekonomiskt och inte miljömedvetet att göra långa resor in till bageriet i Mjölby. Men vi har inte gått ut med undantagen.

– Nu får vi göra ett rejält omtag och fundera på om vi över huvud taget vill ha de här riktlinjerna, säger hon.

Enligt Anne-Marie Karlsson har pastoratets och företagets ekonomier inte blandats samman.

– Men vi måste bli bättre på att tydligt visa det, säger hon. Samtidigt är det ju inte vilket bageri som helst, eftersom kyrkan äger det.

Kyrkorådet började resonera kring riktlinjerna innan man visste att pastoratet hade anmälts till Konkurrensverket, enligt Anne-Marie Karlsson. Hon överraskades av den starka kritiken från allmänheten.

– Det betyder att vi inte har lyssnat in som vi skulle, säger hon. Vi har inte tänkt och förberett tillräckligt, och var helt omedvetna om diskussionen.

Fakta: