Fler unga söker hjälp via jourhavande chatt

Chatt är en växande kanal för människor som behöver någon att tala med. Foto: Marcus Gustafsson

Chatten på Jourhavande präst fyller fem år.

I fjol tog jourhavande chattare emot över 10 000 samtal, och chatten växer fortfarande.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Chatt är en växande kanal för människor som behöver någon att tala med. Foto: Marcus Gustafsson

Jourhavande präst via telefon finns kvar och är fortfarande den kanal där flest kontakter tas. Men ökningen sker på kanalerna chatt och digitala brev.

– Jag tänker att det är lättare för många att skriva än att prata, säger Charlotte Frycklund, en av initiativtagarna till chatten. På chatten får man vara anonym i sina känslomässiga uttryck, det kan vara skönt.

Samtidigt ställer det nya krav på annars rutinerade själavårdare. I chatten får de inte de ledtrådar som rösten ger, som pauser, gråt, röstläge.

– Vi vill bli bättre på att möta människor där de är – lära hur människor pratar på chatten, vilka uttryck de använder och vilka frågeställningar de tar upp, säger Charlotte Frycklund.

De som chattar är generellt yngre än dem som ringer till Jourhavande präst. Charlotte Frycklund hoppas att öppettiderna kan öka från fem till sju kvällar i veckan.

– De mest akuta samtalen – människor som säger att de ska ta sitt liv, eller redan har tagit tabletter – flyttar mer över till chatten. På telefon växer antalet samtal om ensamhet, då vill man höra den mänskliga rösten, säger hon. Den som chattar kan stanna kvar där medan man ringer ett samtal om exempelvis ambulans, det kan vara en trygghet.