Fokus på kyrkans verksamhet ska locka till val

Kampanjen inför kyrkovalet nästa höst planeras för fullt. Kyrkomötesdeltagarna fick information om hur arbetet går. Foto: Mikael Johansson

Med en starkare signalfärg, lila, än förra gången, och tydligt fokus på att enkelt berätta vad Svenska kyrkan gör ska svenskarna förstå att det är kyrkoval nästa höst.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Kyrkovalet
Kampanjen inför kyrkovalet nästa höst planeras för fullt. Kyrkomötesdeltagarna fick information om hur arbetet går. Foto: Mikael Johansson

Mattias Nihlgård, som arbetar med kommunikation på kyrkokansliet, informerade kyrkomötesledamöterna om planerna inför kyrkovalet om knappt ett år.

– Målet ska vara att 96 procent av alla röstberättigade ska veta att det är ett kyrkoval. Det är en hög siffra, lika hög som de som vet att svenska flaggan är blå och gul. Men det är vår målsättning, sa Mattias Nihlgård.

Inför valet nästa år ska förra valkampanjen, från 2017, uppdateras för att bland annat budskapsförståelsen och räckvidden ska öka.

– Vi ska bryta i genom bruset. 

– Genom att berätta vad Svenska kyrkan gör visar vi också att det är ett val, sa Mattias Nihlgård.

Tanken är att visa att det går att påverka vad Svenska kyrkan gör genom att rösta i kyrkovalet. Vad vill du att kyrkan ska göra? är en central fråga i kampanjen. 

Att kyrkan arbetar diakonalt och socialt, bryter ensamhet genom att besöka gamla och ensamma, är sjukhuskyrka, nattvandrar, har möten kring sorg och ordnar religionsmöten i vardagen ska lyftas fram. Bilderna ska vara både tydliga och väcka känslor.

Målet är uppmaningen om att gå och rösta den 19 september.

Mediastrategin ska maximera räckvidden, gå i stora offentliga kanaler i olika kombinationer för att täcka hela Sverige och alla åldrar. Olika mediaplattformar ska nå människor på olika sätt.

– Vi har haft året på oss att hitta exempel och nu pågår produktionen, sa Mattias Nihlhgård. Vi ligger något lite sent på grund av pandemin men materialet ska vara klart i februari för att lokala anpassningar ska göras under våren.

Kampanjperioden blir september 2021.