Frågan i dag är om Svenska kyrkan bör fira eller skämmas för sin mission? Begick missionärerna övergrepp mot lokala kulturer genom sitt arbete?
En produkt av den svenska missionen
Andra missionsorganisationer hade hunnit före de svenska missionärerna till missionsfälten i Sydafrika och Indien. Den första och egentligen enda plats där Svenska kyrkan byggde upp en kyrka från grunden var i dåvarande Rhodesia, dagens Zimbabwe.

Kenneth Mtata, präst i den lutherska kyrkan i Zimbabwe och chef för Kyrkornas världsråds program för diakoni, är en produkt av den svenska missionen, på fler än ett sätt.
– Min mamma fick komplikationer vid en förlossning och överlevde tack vare vården på det svenska sjukhuset. Och när jag fick en svår brännskada som barn, blev jag räddad tack vare samma sjukhus, säger han.
"Lysande tid när missionärerna var här"
Kenneth Mtata tycker att man ska ha en nyanserad bild av missionen, de svenska missionärerna var inte helgon, men inte heller beräknande kolonialister. Han lyfter gärna fram de positiva delarna, som att missionärer byggde upp skolor och vårdinstitutioner, och dessutom visade omsorg om folket och predikade Ordet.
– Till skillnad från vad många professorer i missionsvetenskap skrivit så tycker vanligt folk att det var en lysande tid när missionärerna var här, säger han.
Men det fanns obalans i relationen mellan missionärerna och lokalbefolkningen. Han tycker att missionärerna borde ha lärt ut svenska, det hade gjort relationen mer jämställd.
– De hade alltid ett epistemologiskt försteg, de förstod hur vi resonerade, men vi förstod inte dem.
Överlämning blev ett problem
Det andra problemet är att överlämningen inte fungerade. När de flesta svenska missionärerna reste hem under 1970-talet så fanns det inte utbildade zimbabwier som kunde ta över administrationen.
– Det är fortfarande ett stort problem. Kyrkan har hankat sig fram sedan dess, och den fungerar fortfarande inte lika effektivt som när missionärerna var här, säger han.