Missionen 150 år: Bör vi fira eller skämmas?

Theodor Blomstrand, mannen i mitten av vänstra bilden, var Svenska kyrkans första missionär i Indien. Till höger ungdomar som deltar i Ung i den värdlsvida kyrkan. De besöker Tanzania och Filippinerna 2024. Foto: arkivbild, Magnus Aronson/Ikon,  

Det började som en statskyrklig satsning på att ge kristendomens ljus till de mörka hednaländerna. 150 år senare är inriktningen på Svenska kyrkans internationella arbete en annan.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Theodor Blomstrand, mannen i mitten av vänstra bilden, var Svenska kyrkans första missionär i Indien. Till höger ungdomar som deltar i Ung i den värdlsvida kyrkan. De besöker Tanzania och Filippinerna 2024. Foto: arkivbild, Magnus Aronson/Ikon,  

”Missionsuppdraget i vår tid bygger på dialog och interreligiösa möten. Långt från doktriner och regelverk men nära tron på människor och deras förmåga.”

Fakta: Missionens 150-årsjubileum

Den 12-13 oktober firar Act Svenska kyrkan missionens 150-årsjubileum under evenemanget Göra skillnad i Uppsala. Läs mer här.

Så beskrivs mission av magasinet Uppdrag Mission, som ges ut av Lunds missionssällskap (LMS) i samarbete med Act Svenska kyrkan. Det är en sammanfattning av den missionssyn som dominerar i stora delar av Svenska kyrkan i dag.

Omvändelsearbete av "hedningar"

Men det är också en beskrivning som hade fått Svenska kyrkans första missionärer att häpna. De män som sändes ut i slutet av 1800-talet var rättrogna lutherska präster med tydliga kallelser: att ge zulufolket i Sydafrika och tamilerna i södra Indien varsin folkkyrka av svenskkyrklig modell.

Biskop emeritus Jonas Jonson beskriver i sin bok Missionärerna hur Svenska kyrkans mission föddes i en miljö av konkurrens. Inom väckelserörelserna fanns en stor missionsiver och till slut kände ledningen för Svenska kyrkan att den måste visa att statskyrkan också var kapabel att bedriva utlandsmission. Det fick det något märkliga resultatet att svenska staten stöttade kristet omvändelsearbete av ”hedningar” på andra kontinenter. 

Missionsstation Roarkes Drift, Oscarsberg, Zululand. I förgrunden syns Thora Hellgren och Ida Jonatansson. Foto: Okänd

Frågan i dag är om Svenska kyrkan bör fira eller skämmas för sin mission? Begick missionärerna övergrepp mot lokala kulturer genom sitt arbete?

En produkt av den svenska missionen

Andra missionsorganisationer hade hunnit före de svenska missionärerna till missionsfälten i Sydafrika och Indien. Den första och egentligen enda plats där Svenska kyrkan byggde upp en kyrka från grunden var i dåvarande Rhodesia, dagens Zimbabwe.

Kenneth Mtata

Kenneth Mtata, präst i den lutherska kyrkan i Zimbabwe och chef för Kyrkornas världsråds program för diakoni, är en produkt av den svenska missionen, på fler än ett sätt.

– Min mamma fick komplikationer vid en förlossning och överlevde tack vare vården på det svenska sjukhuset. Och när jag fick en svår brännskada som barn, blev jag räddad tack vare samma sjukhus, säger han.

"Lysande tid när missionärerna var här"

Kenneth Mtata tycker att man ska ha en nyanserad bild av missionen, de svenska missionärerna var inte helgon, men inte heller beräknande kolonialister. Han lyfter gärna fram de positiva delarna, som att missionärer byggde upp skolor och vårdinstitutioner, och dessutom visade omsorg om folket och predikade Ordet.

– Till skillnad från vad många professorer i missionsvetenskap skrivit så tycker vanligt folk att det var en lysande tid när missionärerna var här, säger han.

Men det fanns obalans i relationen mellan missionärerna och lokalbefolkningen. Han tycker att missionärerna borde ha lärt ut svenska, det hade gjort relationen mer jämställd.

– De hade alltid ett epistemologiskt försteg, de förstod hur vi resonerade, men vi förstod inte dem.

Överlämning blev ett problem

Det andra problemet är att överlämningen inte fungerade. När de flesta svenska mission­ärerna reste hem under 1970-tal­et så fanns det inte utbildade zimbabwier som kunde ta över administrationen.

– Det är fortfarande ett stort problem. Kyrkan har hankat sig fram sedan dess, och den fungerar fortfarande inte lika effektivt som när missionärerna var här, säger han.

När J B Hove prästvigdes 1937 var han den första rhodesier att vigas till präst i den lutherska kyrkan. Han vigdes av Josef Othenius på uppdrag av ärkebiskop Erling Eidem. Foto: Okänd

Överlämningen i Zimbabwe var en del av ett större mönster. Redan tidigt hade tanken funnits att de lokala folken med tiden skulle överta ansvaret för kyrkorna. Men andra, mer omvälvande förändringar, skedde också.

En föränderlig bild av mission

Den framlidne teologen Gustaf Björck visade i sin doktorsavhandling från 2014 hur dramatiskt missionssynen förändrats. Han fokuserade på perioden mellan 1945 och 2000. Genom bland annat intervjuer och studier av kollektcirkulär beskrev han hur Svenska kyrkans mission gick från en betoning av evangelisation och omvändelse till religionsdialog och ett mer jämställt förhållande med andra religioner och kulturer.

Kajsa Ahlstrand

Men alla var inte med på den resan. Kajsa Ahlstrand, professor i missionsvetenskap vid Uppsala universitet, menar att det fanns en spänning mellan missionärernas verklighet och den mer traditionella bilden av mission hos många av missionsvännerna i Sverige. När hon själv arbetade på kyrkokansliets forskningsavdelning på 1990-talet fanns den spänningen kvar. 

– Då kunde man säga att det här vet vi, men det kan vi inte gå ut med på grund av missionsvännernas inställning. Det handlade väl framför allt om religionsdialog, säger hon. 

Religionsdialogen

Att missionssynen förändrats ser hon som ganska naturligt i en folkkyrka som Svenska kyrkan. Redan Nathan Söderblom öppnade upp för en mer ekumenisk syn på andra kyrkor på 1920-talet. Vänstervågen under 1960- och 1970-talet födde en stark solidaritet med tredje världen, vilket fick många missionsarbetare att ta tydligare ställning mot rasism och för afrikansk självständighet. 

Även ursprunget till dagens ­religionsdialog är gammalt.

– Mycket började med att kyrkan började engagera sig i de ­judisk-kristna relationerna. När man gav upp tanken på att omvända judar så blev det naturligt att fråga sig hur man ställde sig till andra troende, som också vänder sig till Gud och försöker att leva goda liv.

Ska man skämmas eller vara stolt över att Svenska kyrkan sände ut missionärer för att ­sprida kristen tro?

– De är inte varandra uteslutande. Det fanns element i det som vi i dag tar avstånd ifrån, framför allt att man inte såg något positivt i traditionella religioner. Men man måste också förstå de missionärer som verkade bland de kastlösa i Indien och såg den brahmanska hinduismen genom deras ögon. 

1934 anställdes Krupa Asirvadam som underläkare och Helena Eriksson som läkare vid sjukhuset i Tirupattur. Foto: Okänd

Men i delar av Svenska kyrkan har inte missionssynen förändrats lika radikalt. EFS skickade ut sina första missionärer till Etiopien 1866, innan Svenska kyrkans mission ens bildats.

Erik Johansson

– Vi tror fortfarande att människor behöver ta emot frälsningens gåva, för att få förlåtelse och det eviga livet. Det är ett ange­läget uppdrag, säger Erik Johansson, EFS-missionär i Armenien. 

De bästa evangelisterna är lokala kristna

Han menar att EFS och Svenska kyrkans mission länge delade missionssyn, och de samarbetade också nära på många platser. Men de sysslade sällan i första hand med evangelisation.

– Både EFS och Svenska kyrkans missionärer insåg väldigt tidigt att de bästa evangelisterna är de lokala kristna. Det handlade mycket mer om att utbilda evangelister än att syssla med direkt evangelisation.

Även om Erik ­Johansson tror att det är rätt att ägna sig åt evangelisation, så menar han också att det är viktigt för kyrkan att vara ödmjuk och erkänna att allt som skett i Guds namn inte varit gott. Samtidigt tycker han att det är en förenkling att säga att Act Svenska kyrkan inte längre skulle ägna sig åt att påverka och vilja förändra människor i andra delar av världen.

– Man är ju helt bestämd med att propagera för sådant som jämställdhet mellan män och kvinnor, för demokrati och mänskliga rättigheter. Det är också en form av evangelisation, säger han. 

Erik Lysén

Mission på samhällsnivå - inte individnivå

Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan, vill gärna lyfta fram att missionärerna från början hade ett socialt engagemang, och att en majoritet av missionsarbetarna genom åren har varit kvinnor. 

– Efter hand växte det fram en respekt för andra troende, en insikt om att mission inte får ske på ett instrumentellt sätt. Det fanns också en medvetenhet om hur vi evangeliserar, att evangelisation måste bygga på respekt för den andre.

Genom åren har olika strömningar kommit att påverka missionsarbetet. En sådan teologisk rörelse som Erik Lysén menar fick stort inflytande är befrielseteologin. 

1982 sändes den förste medarbetaren till Guatemala. Nu arbetar Act Svenska kyrkan med organisationen Jotay för kvinnors rättigheter i Guatemala. Foto: Eva Pérez Järlin/Ikon

 

– Den sa att mission måste handla om hela samhället. Man kan inte bara rikta in sig på att en individ ska bli kristen. Tron kan inte frikopplas från de orättvisor som finns i samhället.

Fokus på bistånd och ekumeniska relationer 

År 2008 gick Svenska kyrkans mission samman med Lutherhjälpen, som var inriktad på praktiskt bistånd och humanitär hjälp, för att bli det som i dag heter Act Svenska kyrkan. På hemsidor och i annan kommunikation dominerar i dag helt biståndsdelen. Erik Lysén håller dock inte med om att tro och lärande skulle vara styvmoderligt behandlat av Act.

– Men vår kommunikation kring tro och lärande behöver bli tydligare. Vi kan vara lite självkritiska och visa att det inte bara handlar om renodlat bistånd och diakoni, säger han.

Han vill lyfta fram de viktiga ekumeniska relationerna med andra kyrkor, men också hur Svenska kyrkan stöttar teologisk utbildning.

– Det finns resursstarka amerikanska kyrkor som gärna bidrar med stipendier till manliga teologer. Där vill vi vara en progressiv motkraft som satsar på unga kvinnor, för vi tror att vi kan bidra till att reformera kyrkorna på ett positivt sätt, säger han.

Hade Svenska kyrkans mission skickat ut missionärer då, för 150 år sedan, om missionssynen hade varit densamma som i dag? 

– Det är svårt att svara på. Det som utvecklats över tid är religionsdialogen och förståelsen för att Gud finns i alla religioner och tolkningstraditioner. Den insikten är stark i dag och det finns en oändlig respekt för andra troende. Så formen hade varit väldigt annorlunda.

Fakta: Läs mer om missionen

  • Vår mission: Hopp – 150 år av internationellt engagemang, Act Svenska kyrkan (2024), Verbum
  • Missionärerna av Jonas ­Jonson, (2019), Verbum
  • Det stora uppdraget : EFS mission 1866–2016 (2016), EFS Läser
  • Svensk mission och kyrkorna som växt fram (2021), Artos Norma bokförlag

Svenska kyrkans mission – från då till nu

  • 1874

    En missionsstyrelse inrättas

    Ärkebiskopen blir ordförande i missionsstyrelsen. Arbetet får namnet Svenska kyrkans mission (SKM).

  • 1875

    Beslutas att öppna en missionsstation i Zululand.

  • 1876

    Svenska kyrkans första missionärer

    Otto och Elin Witt, sänds till Natalprovinsen i Sydafrika. SKM tar över Svenska missionssällskapets arbete i Indien.

  • 1883

    Henry William Tottie anställs som SKM:s första missionsdirektor.

  • 1884

    Första kvinnan anställd att bedriva mission inom Svenska kyrkan

    Ida Jonatansson blir första kvinna anställd av Svenska kyrkan för att bedriva mission. Hon sänds till missionsstationen Oscarsberg i Sydafrika.

  • 1893

    Theodor Blomstrand blir missionär i Indien.

  • 1896

    SKM:s första sjukhus byggs

    Sjukhuset byggs i Dundee Coalfields, Sydafrika, av Hedvig Posse.

  • 1908

    Arbetet med en missionsstation i Rhodesia (nuvarande Zimbabwe) påbörjas.

  • 1909

    SKM öppnar sjukhus i Tirupattur, Indien.

  • 1941

    Tanganyikamissionen startar

    Missionärer sänds ut, skolor, sjukhus och seminarier etableras.

  • 1947

    Lutherska världsförbundet (LVF) bildas och svenska Lutherhjälpen inleder sitt arbete.

  • 1950

    SKM börjar arbeta med stöd till Latinamerika.

  • 1956

    Åke Kastlund blir Lutherhjälpens direktor.

  • 1959

    Kampen mot apartheid inleds genom SKM-missionären Gunnar Helander och författaren Per Wästberg.

  • 1963

    Första SKM-missionärerna till Malaysia.

  • 1965

    Lutherhjälpens första rikstäckande insamling.

  • 1970

    Samarbete med lutherska kyrkan i Liberia och i Jordanien och det heliga landet samt med Mellanösterns kristna råd.

  • 1975

    SKM blir huvudman för Svenska teologiska institutet i Jerusalem.

  • 1978

    Svenska volontärer sänds ut i det som ska bli utbytesprogrammet Ung i den världsvida kyrkan.

  • 1979

    Svenska kyrkans mission och Svenska missionsförbundet bildar den ekumeniska Pakistankommittén.

    Börjar stötta lutherska kyrkor i Argentina och Brasilien.

  • 1980

    De första medarbetarna sänds till Västbanken.

  • 1982

    Medarbetare sänds till Guatemala och den första volontären till Lima, Peru.

  • 1991

    Mission i retur inleds.

    Missionärer från Indien, Filippinerna, Tanzania, Sydafrika och Malaysia kommer till Sverige.

  • 2008

    SKM och Lutherhjälpen går samman och bildar Svenska kyrkans internationella arbete.

    2009 byter man namn till Hela världen – Svenska kyrkans internationella arbete och 2011 byter man tillbaka till namnet Svenska kyrkans internationella arbete.

  • 2019

    Det nya namnet Act Svenska kyrkan lanseras.

  • 2024

    Ung i den världsvida kyrkan startar igen.