Vid fjolårets kyrkomöte antogs en motion om utbildningssatsning för Svenska kyrkans anställda, för att utveckla arbetet med människor utsatta för våld i nära relationer. Processen har just påbörjats, första steget är att få en bild av det arbete som sker i landet.
I Göteborgs stift ges en trestegskurs för berörda medarbetare. Svenska kyrkan i Haninge arrangerar samtalsgrupper för den som är eller har varit utsatt för fysiskt eller psykiskt våld i en nära relation. Och nyligen höll Enskilda högskolan i Stockholm en teologisk fördjupningsdag om ”våld, synd och ansvar”.
Att finnas till för både offret och förövaren kan te sig självklart ur kyrkligt perspektiv. Samtidigt synliggör ämnet våld i nära relationer en vidare fråga: den om hur kyrkan pratar om utsatthet och vilka man avser när man använder termen.
I ett debattinlägg i Kyrkans Tidning nyligen beskriver ett antal kyrkliga företrädare i Luleå stift hur kyrkan vanligtvis talar om ”andra som slår eller blir slagna, som om det vore en grupp av människor vi inte hör ihop med”.
En av undertecknarna är stiftets biskop Åsa Nyström.
– Vi är mer tränade på att ha beredskap för om sexuella trakasserier och övergrepp sker bland medarbetare och förtroendevalda eller i verksamheten över lag. Vi är mer ovana att se det psykiska eller fysiska våld som sker i hemmen hos de personer som vi möter i församlingen, säger hon.
– Vi ska anmäla om vi upptäcker att ett barn far illa, men när vi misstänker att vuxna är utsatta för våld är vi mer osäkra och det är lätt hänt att vi vänder bort blicken i stället för att fråga hur det är.
Kyrkans arbete för att bryta mönster av våld och övergrepp ligger i att göra upp med de tystnadskulturer som finns och som kyrkan är en del av, säger Åsa Nyström. Här har kyrkan en särskild uppgift både när det gäller ansvaret och upprättelse. Ansvaret handlar om att bearbeta kyrkans patriarkala historia och efterverkan. Upprättelsen handlar om att tala sant.
– Jesus talar om sanningen som befriar. Att se verkligheten som den är och tala sant om den är centralt för möjligheten till upprättelse.
Nyligen hölls i Luleå stift en kontraktsdag på temat gränsöverskridande beteenden. En av talarna var Birgitta Olofsson Marklund, legitimerad psykoterapeut och personalkonsulent. Hon är en länk mellan församling och stiftskansli i frågor som rör sexuella övergrepp. På stiftsnivå hålls regelbundet möten kring inkomna ärenden när det gäller övergrepp, liksom samtal om förebyggande arbete.
Birgitta Olofsson Marklund stöttar genom handledning diakoner och andra som i sin yrkesroll kommer i kontakt med människor som utsatts för våld i nära relationer.
– Diakonerna känner ofta vanmakt. De har en tung men betydelsefull uppgift. De visar att kyrkan finns och vågar se när det värsta händer.
Hon menar att kyrkan behöver hålla två tankar i huvudet samtidigt när det kommer till sexuella övergrepp. Den ena rör insikten om ojämlikhet
– Mötet mellan chef–anställd, ledare-konfirmand, själavårdare-konfident är alla assymetriska relationer där en part har maktövertag. Där krävs medvetet arbete.
Den andra rör insikten om jämlikhet.
– När det gäller människor som finns i vår verksamhet måste vi tänka att det kan drabba vem som helst. Alla har potential till överträdelser, säger Birgitta Olfsson Marklund.