"Hur kunde det bli så här? Det har tappat alla proportioner. För mig rubbas inte min djupaste tro av att någon annan uttrycker en annan åsikt. Jag måste kunna ge mitt provtänk och mitt provsmakande på ord till någon annan", säger Susann Senter, domprost i Västerås, efter debatten kring Hen-Jesus. Nu uttrycker biskop Mikael Mogren sin tacksamhet över debatten.
Det hela startade när Svenska kyrkan i Västerås dagarna före julafton bjöd in till julens gudstjänster. Bland annat stod att läsa "Välkommen Jesus! På juldagen, den 25 december, föddes Jesus, ett efterlängtat barn. Hen föddes när de lyckliga föräldrarna Maria och Josef var på resande fot."
– Ingen reagerade alls när den publicerades. Sedan, efter helgerna, ringde P4 Radio Västmanland och ställde en enkel fråga om det här. Därefter tog det hus i h.
Vad tänker du om reaktionerna?
– Jag kan bara säga att det är sorgligt att så många människor tycks bli skakade i sin tro av detta. Det är märkligt att vi inte vågar ha en respektfull teologisk debatt kring ämnet.
Förstår du reaktionen, att så många har reagerat negativt?
– Både ja och nej. För mig rubbas inte min djupaste tro av att någon annan uttrycker en annan åsikt. Jag måste kunna ge mitt provtänk och mitt provsmakande på ord till någon annan.
Har du fått reaktioner internt, från prästkollegor?
– Ja, både stöd och förståelse men även viss kritik. Jag har inte velat annat än att uppmuntra våra präster att respektfullt gå in i samtal, att hålla i gång ett Gudsprat. För mig är inte ordet hen så laddat att jag känner på ett visst sätt inför det. Man måste kunna lyfta samtalet kring andra uttryck och perspektiv. För när man könsbestämmer kommer det med en massa andra föreställningar också. Hur viktigt är det egentligen att det var just en pojke, frågar sig Susann Senter som i ett pressmeddelande i går skrev:
– I Jesus vill jag, och många med mig, känna igen Världens räddning, men också känna igen mig själv och andra. Förebilder fungerar så. Några är helt bekväma med det traditionella språket, och ska fortsätta hålla fast vid det. Men för andra kanske ett annat perspektiv kan öppna för ett möte. Människor kan identifiera sig som människor, utan de pronomen vi förväntar oss. Jesus delar också deras villkor. Det viktiga med det lilla barnet som föds i krubban är inte könet, det viktiga är att vi i det barnet ser Guds närvaro och Världens hopp."
Hon betonar att det inte var meningen att såra någon, utan att öppna för ett samtal som "kanske inte använder de mest traditionella orden, men som söker ett möte med det heliga."
Har du tagit del av reaktionerna på sociala medier?
– Nej, jag är inte på Facebook, säger Susan Senter. Men jag har många kommunikatörer som är engagerade i detta och som har strategimöte just nu om hur det här ska tas om hand. För det intressanta är hur man tar detta vidare. Hur kan vi ta vara på de samtal som startat i samband med detta? Men det är svårt att just nu föra några goda samtal i det tonläge som råder på många håll. Nätet lever ju sitt eget liv.
Hur tror du att människor ser på dig nu?
– Jag är en from person, men kanske inte med de traditionella yttre fromhetstecknen. Jag har ingen konservativ hållning gentemot språk och former, utan den djupaste respekt för tro och en önskan om att lyfta frågor om sökande., säger Susann Senter
Biskop Mikael Mogren skriver i ett uttalande att han är tacksam över den debatt som startat:
– Precis som domprosten tydligt har uttryckt, så var Jesus en man. Det råder inget tvivel om den saken. När Johannesevangeliet 1: 14 berättar om Jesu födelse står det på grekiska att Ordet blev människa. Jesu liv och försoningsgärning gäller mänskligheten, inte manligheten, enligt evangelisten Johannes. Den debatt som råder tvingar mig att säga det annars självklara: Jesus delar varje människas liv, inte enbart männens. Nicenska trosbekännelsen gör förhållandena tydliga: Jesus var ”sann Gud, av sann Gud”, och på samma gång människa fullt ut.
– Min farmor som var född 1908 var van att få brev där det stod ”Fru Aron Mogren”. Det var ett vanligt sätt att adressera gifta kvinnor långt fram i tiden och fortfarande är det så på många håll i världen. På det sättet skrivs officiellt inga adresser längre i Sverige, eftersom kvinnor inte betecknas med sin makes namn. Samma logik följer begreppet hen: är det en kvinna eller en man som omtalas är det inte självklart att beteckna den ena personen varken som man eller han. Hen kan syfta på både en man eller en kvinna.
– I den debatt som startade med en annons från Västerås pastorat, har jag läst nedsättande formuleringar om transvestiter, transsexuella och andra transpersoner. Här vill jag säga en sak tydligt: Transpersoner är skapade av Gud, era kroppar tillhör Guds vackra och enastående skapelse. Kristen tro vill er upprättelse och era identiteter är självklart bejakade. Ni får älska och bli älskade, och er kärlek är lika underbar och självklar som någon annan.
– Det här med Jesus och kön kan tyckas vara en liten struntsak. Jag tycker inte det eftersom jag har sett hur män och manlighet kan härska över kvinnor och effektivt definiera bort alla identiteter som inte passar in i manligt och kvinnligt. Ibland använder härskare kristen tro för att legitimera sin överordning och menar sig därmed ha rätt att trycka ner till exempel kvinnor. Det behöver inte vara så. Guds kraft i vår tid kan befria och upprätta människor. Frustrationer och ängslan kan bli förvandlade till goda handlingar i tjänst för medmänniskorna. Därför är jag tacksam för den debatt som startat.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.