Kallade Jesus "hen" i annons - fick starka reaktioner

"Om någon blivit sårad av vår formulering, så var det inte avsikten". Det skriver Susann Senter, domprost i Västerås, efter att ha fått starka reaktioner på att Jesus kallats "hen" i en annons från Svenska kyrkan.

En annons i en lokaltidning inför julhelgen utformades som en födelseannons med texten:

"Välkommen Jesus! På juldagen, 25 december föddes Jesus, ett efterlängat barn. Hen föddes när de lyckliga föräldrarna Maria och Josef var på resande fot. Välkommen att fira födelsen med samling vid julkrubban, julnattsgudstjänst, julotta och julmusik till barnets ära."

För tidningen Expressen berättar domprost Susann Senter att kyrkans medarbetare i Västerås under två hela dagar arbetat med ett likabehandlingsprogram och då upptäckt "hur låsta vi är vid att koda människor som män och kvinnor":

- Vi tyckte att det var lite roligt att inte könskoda Jesus.

I ett inlägg på Facebook utvecklar Susann Senter resonemanget:

- Jesus, den person som levde ungefär 30 år i Israel, var en man. Men i teologin så är Jesu kön inte det centrala. Där är Jesu relation till Gud det viktiga. Teologisk beskriver vi Jesus som sann Gud och sann människa. Och den sanna människan definieras inte av sitt kön. Att använda ordet hen är ett sätt att att ge ett nytt perspektiv. Det är inte det enda sättet att tala om Jesus, den som är trygg i att tala om Jesus som han ska fortsätta med det. Vi ville bara peka på att det finns andra uttryck som ger andra perspektiv.

I inlägget beskriver Susann Senter hur det för många människor är helt bekvämt att identifieras som män eller kvinnor, men att det för några är "ett skav":

- Vi tror att Jesus finns hos alla, men kanske särskilt hos dem som samhället ser ner på, de minsta. Så länge det finns människor som samhället ser ner på, pga deras könsidentifikation eller könsuttryck, så länge tror vi att Jesus vill att vi ska stå vi deras sida.

Susann Senter konstaterar att avsikten med annonsen var att inbjuda till någon av julens gudstjänster.

- Om någon blivit sårad av vår formulering, så var det inte avsikten. Avsikten var att öppna för ett samtal, som kanske inte använder de mest traditionella orden, men som söker ett möte med det heliga, avslutar hon inlägget på Facebook.

I sociala medier är reaktionerna många. Användet av ordet "hen" i annonsen får en del uppmuntran och beröm. Men kritikerna är betydligt fler och många är mycket upprörda. En av dem som reagerat är Dagens nyheters ledarskribent Erik Helmersson. På microbloggen Twitter skriver han bland annat:

- Det är väl helt enkelt så här: En kyrka för vilken ingenting är heligt är ingen kyrka. Den är en social klubb för söndagsförmiddagssamvaro, skogsvård, tv-debatter och välgörenhet.

Ordet "hen" och Svenska kyrkan blev efter beslutet om ny kyrkohandbok i november en världsnyhet. Flera stora mediehus hävdade att Svenska kyrkan förbjudit präster att använda ordet "han" om Gud. Något som Sofija Pedersen Videke, gudstjänstutskottets ordförande, fick gå ut och dementera på både engelska och danska. Ordet "hen" förekommer inte i den nya handboken.

7 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.