– Jag ser fram emot att få vara med och utveckla och bidra till både kyrkans, stiftets och församlingarnas verksamhet, säger Anneli Hällgren.
Hon arbetar i dag som biträdande avdelningschef på Strålsäkerhetsmyndigheten i Stockholm där hon varit i olika chefsroller sedan 2009. Hon är utbildad kommunikatör, har studerat statskunskap och har gått olika chefs- och ledarskapsutbildningar.
– Jag har ingen bakgrund i kyrkan men jag konfirmerade mig i maj förra året. Det var ett stort steg för mig. Det betydde något. Sedan dess har jag haft kyrkan som arbetsmarknad under bevakning, med en längtan in och en nyfikenhet.
– Sedan har jag också haft en längtan tillbaka till Västernorrland. Jag är uppvuxen i Örnsköldsvik. Så plötsligt dök den här kombinationen av att få arbeta med kyrkans verksamhet och dessutom i Härnösands stift upp. Jag är så glad att det gick vägen.
Den senaste tiden har varit turbulent i Härnösands stifts. Förra året ville stiftsstyrelsen avsluta biskopens anställning med hänvisning till samarbetsproblem, ett beslut som senare upphävdes av Svenska kyrkan överklagandenämnd.
Under tiden uppdagades arbetsmiljöproblem vid stiftskansliet. Enligt en rapport från en extern konsult skapade styrning och ledning inte tillräckliga förutsättningar för arbetet på kansliet. Bristerna gav upphov till frustration och förvirring, vilket resulterade i onödig personalomsättning och sjukskrivningar, står det i rapporten.
Förre stiftsdirektorn Ann-Charlotte Sandelin Jonsson lämnade sin tjänst i december.
– Vi är tacksamma för allt det arbete hon gjort och förstår om hon inte orkar ladda om batterierna för ännu en stor utmaning med det viktiga arbetsmiljöarbete som ligger framför oss, sa då Kenneth Norberg, vice ordförande i stiftsstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Fram till sista augusti är Max Enander, annars enhetschef för stiftets egendomsförvaltning, tillförordnad stiftsdirektor i Härnösand. Därefter tar Anneli Hällgren över rollen.
Hur ser du på den senaste tidens turbulens i stiftet och vägen framåt?
– Jag har hittills inte hunnit fördjupa mig i det. Stiftsstyrelsen fattade det här beslutet i tisdags. Men det är klart att jag känner till att det har varit turbulent. Det jag vet är att man har tagit fram handlingsplaner för arbetsmiljön både i stiftsstyrelsen och stiftskansliet som man börjat arbeta med. En del av mitt arbete kommer vara att fortsätta med det, säger Anneli Hällgren.
– En bra arbetsmiljö är viktig för att kunna bedriva och utveckla stiftets verksamhet. Förhoppningen är att vi tillsammans ska kunna göra förflyttningar så att vi kan fokusera på det jag tror att alla vill; bedriva en bra verksamhet.