Samtidigt är klostret i Linköping en del av ett sedan länge växande intresse för kommunitetsliv, menar hon.
– Det har kommit starkt under hela 1900-talet. Den liturgiska rörelsen och längtan efter gemenskapsliv och fördjupad bön går väldigt mycket hand i hand. Kloster och kommuniteter är andliga miljöer som hjälper oss att öva upp lyhördheten för livets innersta. Klostrets människor hjälper till att gestalta kristet liv och ger människor möjlighet att prova på bönen.
Ett dygn på klostret är både vardag och avvikelse. Bestyr och göromål pågår som i vilket annat hem som helst. Ändå är ansatsen annorlunda. Jag känner mig kluven inför vad jag upplever som en konstant andäktighet. Regler kan vara trygghet – eller kontroll. Idealet om ödmjukhet kan betyda inre växt – eller maktutövning. Oavsett sammanhang.
Samtidigt är det just klosterlivets avskildhet och möjlighet till fördjupning som lockar många gäster hit.
Vilka bakgrunder de har förblir okänt, syster Therése säger att hon inte vill exemplifiera gästernas andliga profil. Alla är välkomna, förklarar hon, oavsett om man är kyrkligt orienterad eller inte.
I foldern som ligger i gästrummet står att ”den som kommer behöver inte kompromissa med sin gudslängtan”. Jag frågar syster Therése vad formuleringen betyder för henne, personligen.
– Det betyder att odelat få ge sig till den treenige Guden och att helhjärtat få stå till Guds förfogande.
Jag packar ihop mina saker. Skakar sängkläderna och torkar av rummet.
När jag sätter mig på tåget hem har dagens andra arbetspass startat i Linköpings kloster.