Uppdaterad
Tavlan ”Paradiset” som skänkts till S:t Pauli kyrka i Malmö har sedan första advent varit placerad bredvid kyrkans altartavla. Tavlan, gjord av I Elisabeth Ohlsons, är en parafras på Lucas Cranach verk ”Eva och Adam” och porträtterar två homosexuella par och en transperson i paradiset.
Tavlan har väckt debatt och nu har kyrkoherde Per Svensson beslutat att tavlan ska få en annan placering så att den inte ska uppfattas vara en kompletterande altartavla.
– Vi har lyssnat på den kritik som framkommit. Och vid närmare analys av tavlan, har jag som ytterst ansvarig för Svenska kyrkan Malmö, beslutat att låta tavlan få en annan slutgiltig placering än i kyrkorummet då tavlan har för många obesvarade frågor, säger kyrkoherde Per Svensson i ett pressmeddelande.
Beslutet att flytta tavlan grundas i hur innehållet i den kan tolkas. Till exempel finns en orm som övergår till en transperson, vilket skulle kunna tolkas som att transpersonen är ond. Det finns äpplen på marken som skulle kunna tolkas ställa frågan om vems kunskap bilden vill berätta. Tavlans innehåll kan helt enkelt tolkas förmedla ett budskap som kyrkan inte kan stå för, enligt pastoratet.
– Jag insåg först inte komplexiteten, säger kyrkoherde Per Svensson, men vid närmare eftertanke och omsorgsfull diskussion med ledningen, finns det inget annat alternativ än att flytta tavlan från kyrkorummet. Jag vill understryka att tavlan har inget att göra med var Svenska kyrkan står gällande HBTQ-frågorna, vilka vi oförtrutet arbetar vidare med, säger Per Svensson.
Helena Myrstener är präst i S:t Pauli kyrka och en av dem som arbetat för att få tavlan till kyrkan. Hon är missnöjd över beskedet.
– Vi beklagar det här beslutet. Det är en sorgens dag för oss. Det är ett fyrkantigt sätt att se på konst.
Helena Myrstener tycker att tavlan är betydelsefull för att den avbildar personer som genom historien inte haft en plats inom den kyrkliga konsten. Men också på grund av att den utmanar och ställer frågor.
– Vad händer när man byter ut en transsexuell kvinna till en orm? Är det liktydigt med att alla transsexuella är djävlar, eller försöker tavlan peka framåt mot ett slags paradis? Den här tavlan är gjord av en kvinna som är lesbisk och väldigt teologiskt bevandrad. För henne är det den goda ormen, någon som fått upprättelse, en framtida vision.