– Jag vänder mig inte emot att andra använder korset. Det är viktigt för många människor och måste få synas i offentligheten.
Dikten som Stefan Jämtbäck skrev gjorde att han fick kommentarer från pastorer som menade att han inte är kristen.
– Men texten fick också positiva reaktioner som ledde till fina samtal, både på Twitter och Facebook.
Tolkningsramarna och fromhetstraditionerna är många. Var man lägger betoningen i påskens berättelse skiftar. Där vissa miljöer har fokus på påskdagen, finns i andra en förskjutning till långfredagens tema. I en sekulariserad tid kan det vara enklare att tala om hur Gud går med i lidandet än att predika uppståndelsen på ett begripligt sätt.
I den meningen kan korset fortfarande beröra en bred publik. Som när en italiensk snickare tillverkade ett kors från bitar av en båt som förliste utanför ön Lampedusa 2013. I båten fanns flyktingar från Afrika. De sammanfogade slitna trädelarna blev en bild med många bottnar.
För två år sedan visades korset på British Museum i London, i utställningen ”Living with gods”, där det äldsta föremålet var 40 000 år gammalt.
För Fredrik Modéus har ”korsets dubbelhet” blivit viktigare med åren.
– Ibland skiljer man på det tomma korset och korset med den uppståndne. Jag behöver båda, det ger rum för komplexiteten.
Han säger att han känner respekt för alla de tolkningar av försoningen – juridiska, objektiva, subjektiva – som gjorts genom kyrkans historia. Samtidigt måste var tid hitta sitt sätt att uttrycka sig.
– Försoningen i en snävare mening handlade länge om himmel och helvete och den enskilda individens relation till sin gud. I dag används försoningsteologin bredare, i relation till politiska konflikter, som försoningsprocessen i Sydafrika. Det tycker jag är bra.
Teologin behöver vara i kontakt med aktuell debatt, säger han och menar att den tanken finns förankrad redan hos kyrkofadern Ireneus.
– Hans begrepp recapitulatio handlar om hur frälsningen är insatt i hela skapelsens återupprättande. Det är en syn som sätter korset i relation till det liv vi lever.
Sofia Camnerin säger att korsets innebörd har skiftat för henne genom åren. Men en sak har varit konstant:
– I hela mitt liv har korset betytt att det finns en närvaro i allt. Korsarmarna som sträcker sig ut visar mig att det inte finns något tillstånd dit korset inte når. Inget är övergivet.
Genom feministteologin har hon, precis som Stefan Jämtbäck, påmints om det faktum att kristendomens symbol är ett avrättningsredskap.