Kyrkan om dödshjälp: "Viktigt att det inte blir pajkastning"

Cristina Grenholm håller fast vid Svenska kyrkans ställningstaganden mot dödshjälp, men hon vill ha en öppen diskussion om frågan. Foto: Magnus Aronson/Ikon.

Svenska kyrkans ställningstagande mot dödshjälp är oförändrat och påverkas inte av den senaste debatten för legalisering.
– Människor ska kunna lita på att kyrkans uppfattning ligger fast, säger Cristina Grenholm, kyrkosekreterare.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Dödshjälp
Cristina Grenholm håller fast vid Svenska kyrkans ställningstaganden mot dödshjälp, men hon vill ha en öppen diskussion om frågan. Foto: Magnus Aronson/Ikon.

Sedan läkaren och debattören Staffan Bergström anmälde sig själv till polisen efter att ha försett en ALS-sjuk man med en dödlig dos läkemedel, som Dagens Nyheter rapporterat om, har debatten om dödshjälp blossat upp igen. Som Kyrkans Tidning skrivit om tidigare finns en handfull präster och teologer med bland de 88 personer som i en debattartikel i Dagens Nyheter krävt att regeringen ska tillsätta en utredning om förutsättningarna för dödshjälp i Sverige.

På Svenska kyrkan är man inte förvånad eller upprörd över att vissa av kyrkans företrädare har en annan uppfattning än den ståndpunkt som kyrkan kommit fram till sedan länge.

– Det råder inte enighet i Svenska Kyrkan och det är inget konstigt. Däremot finns en officiell ståndpunkt att det inte är bra att legalisera någon form av dödshjälp. Men frågan om dödshjälp är inte bara en debattfråga utan också en djupt personlig fråga som man måste kunna diskutera öppet och utan rädsla, säger Cristina Grenholm, kyrkosekreterare på Svenska Kyrkan.

Hur ska man förstå att några av kyrkans företrädare har avvikande uppfattningar i frågan om dödshjälp?
– För att vi är en evangelisk-luthersk folkkyrka som betonar att det är varje människas förmåga och ansvar att fatta egna beslut samtidigt som kyrkan som gemenskap kan ha en samlad uppfattning, säger Cristina Grenholm.

Hon betonar att kyrkan har en uppfattning som värnar livet villkorslöst, utan att för den skull fördöma individer som av personliga skäl tänker annorlunda om sitt liv. Ingen ska vara rädd för att prata öppet om sina tankar kring dödshjälp med kyrkan.

– För den enskilda individen finns många frågor att ställa och då är kyrkan en plats där man kan diskutera olika frågor, säger Cristina Grenholm och fortsätter:

– Det är viktigt att det inte blir pajkastning, för de som värnar om dödshjälp gör det utifrån samma utgångspunkt som vi som är motståndare, nämligen alla människors värde och värdighet.

Cristina Grenholm menar att samhällsdebatten handlar om ifall dödshjälp ska legaliseras eller inte, inte om enskilda individers beslut.

– Det är vår skyldighet att lindra lidande, men Svenska Kyrkan lyfter fram att dödshjälp är en annan sak. Det är en olämplig väg att gå för det öppnar in i ett gränsland.

Hon pekar gränsdragningsproblematik som hur sjuk man ska vara, vilka sjukdomar som ska inkluderas och så vidare.

– Det är viktigt att människor kan lita på att kyrkan kommer att stå upp för sin uppfattning och att den kommer att ligga fast, säger Cristina Grenholm.

Fakta: Hur ser Svenska kyrkan på dödshjälp?

Cristina Grenholm är kyrkosekreterare och har skrivit rapporten Hur ser Svenska kyrkan på dödshjälp?, som är en sammanfattning av diskussionen vid kyrkostyrelsens och biskopsmötets gemensamma seminarium 8 maj 2018. Det gemensamma seminariet äger rum en gång om året och 2018 valde man att ägna det åt frågan om dödshjälp eftersom Statens medicinsketiska råd (SMER) ett halvår tidigare kommit ut med en kunskapssammanställning om dödshjälp.

Teologiska argument mot dödshjälp:
Kristen människosyn karakteriseras av ”relationell autonomi”. Individen är fri att besluta över sitt eget liv, men ingår i ett sammanhang. Frågan om dödshjälp berör inte endast den enskilda. Kyrkan ska ”värna livet i dödens närhet”. Livet ses som en gåva och samhället ska värna de svagaste.