Kyrkoherden gjorde reklam för bolag i kyrkan

Henrik Rydberg och Västervåla kyrka

Ett par personer anmälde kyrkoherden efter ett besök i Västervåla kyrka. Kyrkoherde Henrik Rydberg tillbakavisar kritiken. Foto: Bengt Oberger/Wikimediacommons.

Henrik Rydberg, kyrkoherde i Västanfors Västervåla församling, talade varmt om kyrkas bolag under ett evenemang i kyrkan. "Opassande och pinsamt", tyckte några närvarande som skickade klagomål till stiftet.

För några månader sedan ordnades ett evenemang i Västervåla kyrka. Kyrkoherde Henrik Rydberg höll i samband med det ett tal. Ett par personer på plats reagerade på innehållet och kontaktade efteråt Västerås stift.

Gjorde reklam för hotellet

En person skriver i ett mejl till biskop Mikael Mogren att kyrkoherden började göra reklam för Fagersta stadshotell och därefter höll en utläggning om Kyrkans vårdcentral med många uppmaningar om att lista sig där.

”Vi har många som reagerade och publiken skruvade på besvärat på sig” skriver personen i mejlet och fortsätter:

”Om förmågan att hålla isär sina roller och när man pratar om vad saknas, så är risken överhängande att många väljer att inte komma till kyrkan i Västanfors.”

"Mer och mer pinsamt"

En annan person beskriver det hela på ett likande sätt i ett meddelande till stiftet. Denne säger att det blev ”mer och mer pinsamt” när Henrik Rydberg uppmanade åhörarna att lista sig på vårdcentralen.

Domkapitlet diskuterade det inträffade på sitt möte i september och beslutade att avskriva ärendet.

”Underlaget i anmälan var inte tillräckligt för att domkapitlet skulle gå vidare med någon utredning. Den som skickade in anmälan inkom inte heller med ytterligare uppgifter. I det här fallet ser domkapitlet det inte som sin uppgift att vidta egna undersökningar.” säger stiftsjurist Niklas Barke i en skriftlig kommentar till Kyrkans Tidning.

Herden oförstående för kritiken

Henrik Rydberg säger att han inte tidigare nåtts av klagomålen. Men han ser ingen anledning att tydligare hålla isär rollen som kyrkoherde och rollen som vd och delägare i församlingens bolag.

– Det är så egendomligt att det liknar ingenting. Varför skulle kyrkan inte göra reklam för sin verksamhet i kyrkan? Det är alldeles självklart. Det gör man vid pålysningar i vanliga fall och att det handlar om bolag spelar väl ingen roll.

KT: De här personerna menar att man kommer till kyrkan för att ta del av den kyrkliga verksamhet och inte då vill utsättas för reklam.

– Vad utsätts man för av en kollektvädjan, är det någon skillnad? Det där är bara folk som har ett horn i sidan till mig personligen eller mot utvecklingen som vi gjort i församlingen.

Församlingen äger sju bolag

Västanfors Västervåla församling driver sju bolag. Kyrkans Tidning har tidigare berättat att församlingens nystartade vårdcentral inte gått så bra som förväntat och att kyrkoherden uppmanat anställda att lista sig.

Enligt bolagets årsredovisning gick vårdcentralen nästan två miljoner back, från starten i oktober 2022 till den sista december 2023.

Fakta: Bolag i församlingen Västanfors Västervåla

Moderbolaget heter Svenska Kyrkan i Fagersta AB. Det äger driver följande bolag:

Malingsbo Rehabcenter

Kyrkans vårdcentral

Förskolan Västanvinden

Kyrkans Begravningsbyrå

Fagersta Stadshotell

Fagersta hotellfastighet, som står för fastigheten stadshotellet.

Västanfors Västervåla församling driver:

Lindgårdsskolan och förskolan Linden

Restaurang och konferensverksamhet

Brukskyrkans kafé

Jo´ra så att
Samtidigt är det okej att Brigitta Ed gör reklam för politiska partier i olika inlägg och sammanhang?
Erik
Jesus är tydlig. Du kan inte tjäna två herrar. Dessa kyrkoherdar som vill leka bolagsdirektören är en belastning för kyrkan och evangeliet. Sorgligt.