— Jag har inte hunnit läsa hela rapporten men jag uppfattar den som väldigt skarp i sin kritik av hur systematiskt illa palestinier behandlas, främst på ockuperade områden. Förtryckets mekanismer måste analyseras så att den negativa cirkeln ska kunna brytas och försoningens process växa sig starkare.
En av kritikerna till kyrkomötets beslut var Kjell O Lejon, ledamot för Frimodig kyrka.
— Jag har ännu inte läst rapporten, men om den följer tidigare retorik finns det en uppbar risk för att den är ensidig. Israel är en demokrati med ett oberoende rättssystem och följer internationell rätt, säger han.
Tror du att den här rapporten kommer att påverka den inomkyrkliga debatten?
— Det vet jag inte. Det är intressant att den kritik som jag och andra framförde vann gehör bland alla biskopar efter kyrkomötet. Det blev en märklig vändning när biskoparna insåg att kyrkomötets bifall till den politiserade och ensidiga motionen inte var ett lyckat kyrkopolitiskt drag.
Sören Dalevi, biskop i Karlstads stift, skriver i ett mail till Kyrkans tidning att de tankar och åsikter som han framförde i samband med beslutet inte har ändrats.
— Det eftersom de, för det första, handlade om att kyrkomötets beslut innebär att vi som kyrka tar på oss en roll som inte tillkommer oss – vi är en trosgemenskap, inte en åsiktsgemenskap. För det andra skadar det de judiskt-kristna relationerna när kyrkomötet tar ett sådant beslut, skriver han.
— Jag är dessutom inte säker på att kyrkomötets beslut ens gagnar palestinierna. Jag tyckte då att det vore ett olyckligt beslut att ta, men nu valde kyrkomötet att gå den här vägen och då har vi egentligen inget annat att göra än att avvakta och se vad resultatet sen blir.
Hans reflektion av reaktionerna efter beslutet är att många i Svenska kyrkan är okunniga om den antisemitism som kyrkan historiskt gjort sig skyldig till.
— I stort sett alla judar jag talat med efter beslutet är medvetna om den lutherska kyrkans historia på detta område.