111 000 läser Kyrkans Tidning varje vecka. Det visar den senaste Orvesto-undersökning.
Totalt har Kyrkans Tidnings räckvidd ökat med 23,3 procent sedan i våras.
- Det är verkligen roligt att kunna presentera sådana siffror. Vi fortsätter att göra en relevant och uppskattad tidning, säger Inger Wallin, Kyrkans Tidnings chefredaktör.
Orvesto Konsument, Kantar Sifos stora medie- och målgruppsundersökning, mäter tre gånger om året hur många som läser svenska tidningar och tidskrifter i genomsnitt. Den senaste undersökningen genomfördes maj-augusti 2019 och visar att de flesta tidningar och tidskrifter fortsätter att tappa i räckvidd.
Ljusglimtarna är få i rapporten. Tidningar som Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten minskar med 21 respektive 19,6 procent. Allra bäst går det för Dagens ETC som ökat sin räckvidd med nästan 31 procent.
Men även Kyrkans Tidning går mot strömmen. Enligt de färska siffrorna har antalet genomsnittliga läsare av Kyrkans Tidning, papperstidningen, ökat till 111 000 läsare per vecka.
- Vi satsar mycket digitalt. Vår sajt kyrkanstidning.se har nyligen fått ett formmässigt lyft och en alldeles ny innehållsavdelning på temat Idé och inspiration. Men papperstidningen är fortsatt viktig, säger Inger Wallin.
- Vi har bland annat lyssnat på läsarnas önskemål om ännu mer teologi, förutom den vanliga avdelningen i tidningen varje vecka. Det tredje numret av vår nya teologibilaga Tanke och tro kommer om några veckor, fortsätter hon.
Trots ökande räckviddssiffror är Kyrkans Tidning inte helt förskonad från den tuffa utvecklingen på mediemarknaden. Inger Wallin betonar hur viktiga de betalande prenumeranterna och annonsörerna är:
- Kyrkans Tidning är redaktionellt oberoende och lever helt och hållet på intäkterna från prenumeration och annonser. Vi har inget presstöd, som till exempel tidningen Dagen, och inget annat bidrag i någon form.
- Vi är verkligen tacksamma mot alla dem som gör det möjligt för oss att fortsätta göra en kvalitetsprodukt för det stora och viktiga bevakningsområde som Svenska kyrkan är. God journalistik kostar pengar, säger Inger Wallin.
REDAKTIONEN
Fakta: De ökar mest
(Ny räckvidd inom parentes)
Dagens ETC + 30,9 procent (72 000)
Mattidskriften Vego + 28,9 procent (98 000)
Hem & Antik + 26,2 procent (77 000)
Chefen i fokus + 24 procent (31 000)
Trailer + 23,9 procent (57 000)
Kyrkans Tidning + 23,3 procent (111 000)
De flesta tidningar och tidskrifter minskar sin räckvidd.
Några exempel:
Golf Digest, - 31,1 procent (420 000)
Aftonbladet Klick, -27,1 procent ( 70 000)
Dagens industri, - 10,7 procent (291 000)
Dagens Nyheter, -14,8 procent (508 000)
Svenska Dagbladet, - 21 procent (266 000)
Sydsvenskan, -15,7 procent (145 000)
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.