Madeleinekyrkan i Paris gör sig redo för Paralympics

Kyrkans Tidning får en direktrapport från det volontära teamet i Madeleinekyrkan inför invigningen av Paralympics i Paris. Foto: International Paralympic Committee, Marcus Gustafsson

Paralympics invigs onsdagen den 28 augusti och Madeleinekyrkan är åter ett andligt centrum för atleter och turister.

Här berättar volontärsamordnaren Isabelle de Laroullière om arbetet under OS, den första av de två sportfesterna i Paris i sommar.

"När de olympiska spelen närmade sig sa parisarna att de antingen hade bråttom att lämna sin hemstad eller var glada för att stanna kvar.

I Madeleinekyrkan heter vår församlingspräst monseigneur Chauvet. Han frågade om vi ville stanna kvar och samordna mottagandet av besökare i vår församling. Vår kyrka La Madeleine ligger i hjärtat av Paris och många av de olympiska spelens tävlingar skulle arrangeras i stadens hjärta. Vi bestämde oss för att stanna.

Volontärer i Madeleinekyrkan

Många unga från hela Frankrike kom hit under sin semester och ägnade tiden åt att vara här och vittna om sin tro för besökarna. Och det var många som tog sig upp för Madeleines många trappor och besökte oss.

Madeleinekyrkan befolkades av volontärer i färgglada t-shirts som lyste upp gångarna:

Volontärerna från Holy Games bar gula tröjor med citatet från Psaltaren på baksidan: Då skall vi jubla över din seger och triumfera i vår Guds namn.

Holy Games

Holy Games är ett initiativ från den franska biskopskonferensen och Paris stift för att skapa en kristen närvaro under de olympiska och paralympiska spelen i både Paris församlingar,  Ile de France-regionen samt i OS-byn.

Volontärerna från Holy Games bar gula tröjor. Tillsammans hjälptes man åt för att ta hand om alla besökarna i Madeleinekyrkan, de olympiska spelens och Paralympics andliga centrum i Paris. Foto: Privat

Under den första veckan kom medlemmar från kommuniteten Emmanuel för att sprida evangeliet framför Madeleinekyrkan. Andra OS-veckan var det kommuniteten Annuncio som kom.

De fick information och utbildning på morgonen, deltog i mässan mitt på dagen, höll andakt på eftermiddagen och fanns på området framför kyrkan.

Katolska religiösa gemenskaper

När de kom in i sällskap med turister lät vi dem vandra runt, be och samtala som de ville.

Enklaste sättet att beskriva dessa kommuniteter är katolska religiösa gemenskaper med lekmän och präster som samlas för bön, lovsång och tillbedjan och för evangelisation. De är också kända som karismatiska gemenskaper.

Emmanuelkommuniteten är mycket närvarande i vissa församlingar, till exempel La Trinite och Saint Nicolas des Champs i Paris. Annuncio finns främst i Lyon.

Bild på Maria Magdalena

Holy Games

Röda t-shirts bar församlingens volontärer som svarade på alla praktiska frågor och presenterade Maria Magdalena, ”den första på vägen”, som vittnade om den uppståndne Kristus. En "idrottskvinna" som skyndade sig för att varna apostlarna och som finns representerad i Madeleinekyrkans konstverk, till exempel skulpturen på högaltaret av Charles Marochetti och på mosaiken i koret.

Vi gav också en bild med en Maria Magdalena-bön till alla som ville ta emot.

Under året, liksom under denna tvåveckorsperiod, välkomnar Madeleinekyrkan ofta ortodoxa pilgrimer som vördar Maria Magdalena, kvinnan med smeknamnet ”apostlarnas apostel”.

Många språk

Kyrkan var alltid fullsatt under OS. Man kunde höra människor tala på alla språk. På söndagarna kunde man till och med höra människor sjunga på latin!

Middagsmässan hölls på ett nytt språk varje dag under OS: som tamil, filippinska, kinesiska, litauiska, kroatiska, österrikiska, engelska, italienska.

Olika t-shirts

De blå t-tröjorna bars av de volontärer som jobbar direkt med de olympiska spelen. Och så hade vi de vanliga besökarnas vita t-shirts med logotypen för Paris 2024 och den olympiska elden.

I Madeleinekyrkan är det de färgglada t-tröjorna som syns. Foto: Privat

Sedan hade vi t-shirts i de olika nationernas färger, som de orange t-tröjor som bärs av holländska familjer eller andra färger med Argentinas, Spaniens, Frankrikes, USA:s och Storbritanniens flaggor på ryggen.

Och så t-shirts på körsångare som förberedde sig för kvällskonserten. Madeleinekyrkans musikaliska program var omfattande under de här veckorna och det kommer det att vara under kommande veckor också.

Säkerhetsvakternas svarta dräkter fick vi inte förväxla med prästerna och andra religiösa som kommit för att be, bikta sig, fira mässa eller följa med en grupp.

Så många färger på tröjorna!

Öppningsmässan

På trappan till den soliga förgården samlades sedan alla för att äta sin lunch, ibland framför obelisken och sportanläggningarna på Place de la Concorde och Nationalförsamlingen eller i skuggan framför varuhusen.

En söndag under OS deltog presidenten i ett europeiskt land och hans fru anonymt i mässan. Detta var som ett eko av öppningsmässan för den olympiska vapenvilan, där olympiska kommitténs ordförande, 80 ambassadörer och diplomater från olika nationer representerade i Frankrike, ministrar och idrottare deltog.

Mässan för Paralympics firades i Madeleinekyrkan på onsdagen, i en fullsatt kyrka. Se videon här!

Stämningen var mycket vänlig och godmodig. Vi är mycket glada över att ha kunnat göra det allra mesta och bästa av dessa två OS-veckor i Paris.

Nu förbereder vi oss för att stå värd för invigningen av de paralympiska spelen onsdagen den 28 augusti."

Isabelle de Laroullière