Så säger Arbetsmiljöverket om Nordmarkens pastorat

Nordmarkens pastorat, där Silbodals kyrka är en av nio kyrkor, har inspekterats av Arbetsmiljöverket. Foto: Wikimedia commons, Anders Wiklund/TT

Arbetsmiljöverkets inspektion av Nordmarkens pastorat är klar. Resultatet är krav på åtgärder i arbetsmiljöarbetet, eftersom det finns brister.

Nordmarkens pastorat, Karlstad stift, anmäldes förra året till Arbetsmiljöverket av regionala skyddsombud för fyra fackförbund. I anmälan skrev skyddsombuden att de fått signaler om brister i den organisatoriska och psykosociala arbetsmiljön i pastoratet som de inte kunde lösa själva.

Arbetsgivaren delade inte bilden av arbetsmiljön och välkomnade en oberoende utredning.

Under processen har Arbetsmiljöverket av olika skäl beslutat avskriva, avslå eller avvisa flera av de åtgärder som skyddsombuden först ville ha. Men brister i arbetsmiljöarbetet har konstaterats.

Föreläggs med vite

Arbetsmiljöverket ställer nu krav på åtgärder. Pastoratet ska göra en uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet, med vikt på att få till strukturer och rutiner. Efter uppföljning ska relevanta åtgärder vidtas och en handlingsplan upprättas. Arbetstagare och skyddsombud ska ges möjlighet att medverka i arbetet.

Om åtgärderna inte är genomförda den 14 november får pastoratet ett vite på 10 000 kronor.

– Vi ser att arbetsgivaren är på väldigt god väg att genomföra detta. Därför har vi satt ett lågt vitesbelopp, säger Anders Ringqvist, sektionschef på Arbetsmiljöverket.

Ser ingen förbättring i arbetsmiljön

Både arbetsgivare och skyddsombud är nöjda med Arbetsmiljöverkets hantering av ärendet. Men det råder fortfarande mycket delade meningar om arbetsmiljön i pastoratet.

Eva bonander

– Än så länge ser vi ingen förbättring i arbetsmiljön. Snarare har problemen fördjupats sen vår 6.6:a-anmälan, säger Eva Bonander, regionalt skyddsombud för Vision.

– Beslutet från Arbetsmiljöverket bekräftar bilden vi har och nödvändigheten av att få till en dialog med arbetsgivaren och ett konkret och omfattande arbete med arbetsmiljöfrågorna, fortsätter hon.

Upplever mer oordning

Kyrkans Tidning har även pratat med ett antal nuvarande och tidigare anställda som konstaterar att det också längre tillbaka funnits vissa problem i arbetsmiljön. Den här gruppen personer upplever dock att arbetsmiljön försämrats de senaste åren. De anser sammanfattningsvis att försök att strukturera upp i stället lett till tvära kast, otydliga instruktioner och mer oordning.

Flera menar också att det har skapats en ”tystnadskultur” i pastoratet där få till exempel vågar ställa frågor på personalmöten av rädsla för att bli inkallade på samtal med ledningen.

Skyddsombudet Eva Bonander säger att hon fortfarande har en förhoppning om att Arbetsmiljöverkets krav på åtgärder kan leda framåt:

– Om man fullföljer kraven i det vardagliga arbetet tillsammans med oss och har den transparens som ett modernt arbetsliv kräver, bör det på sikt kunna bli en bra arbetsmiljö.

Tycker att pastoratet är på rätt väg

Kyrkoherde Annika Borg har lämnat ett skriftlig kommentar till Kyrkans Tidning. Hon ser Arbetsmiljöverkets beslut som en bekräftelse på att pastoratet är rätt väg:

Annika Borg

”Arbetsmiljön i Nordmarkens pastorat har haft brister under många år. Den ledning som tillsattes hösten 2022 hade som en av sina uppgifter att arbeta fram rutiner för arbetsmiljöarbetet. Vi ser Arbetsmiljöverkets tidigare underrättelse och beslutet som en bekräftelse på att vårt arbete med arbetsmiljön och personalen burit frukt. Det som finns kvar är att fullfölja arbetet med rutiner för den årliga uppföljningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet,” skriver Annika Borg.

Jobbar med frågorna

Angående uppgifter från olika håll om att en del medarbetare mår och mått dåligt på grund av arbetsmiljön skriver kyrkoherden till Kyrkans Tidning:

”Det är känt här att det sedan många år tillbaka finns problem i pastoratet. Jag rekryterades för att ta tag i den här arbetsplatsen och har de förtroendevaldas förtroende att bedriva det arbetet. Om någon mår dåligt är det oerhört viktigt att det kommer till arbetsgivarens kännedom, så att vi gemensamt kan finna lösningar. Vi har även företagshälsovård för den som behöver stöd. Vi jobbar med dessa frågor och hade exempelvis åtta personaldagar under hösten, då vi arbetade med arbetsmiljö och teambuilding bland annat.”

I den 6:6:a-anmälan som skyddsombuden lämnade till Arbetsmiljöverket var brister i ledningsfunktionen den första punkt som togs upp. Detta berörs inte i Arbetsmiljöverkets föreläggande.

– Vi har inget lagstöd att ställa krav att man ska vara på ett visst sätt som ledare eller ledning. Man kan ha olika ledarstilar, men så länge man har en systematik bakom i hur man jobbar med arbetsmiljön kan man ändå lyckas. Därför kravställer vi det, säger Anders Ringqvist på Arbetsmiljöverket.