Ny askgravlund på ­Båstads kyrkogård

Kalksten från Öland har använts vid skapandet av askgravlunden i Båstad. Foto: Båstad-Östra Karups församling

Båstad-Östra Karups församling har numera två askgravplatser. Gravskicket blir allt pop­ulärare. Förklaringen är att nära och kära vill vara med vid gravsättningen och man vill veta var den anhöriga vilar, säger kyrkoherde Ann Lidgren.

I juni invigdes den nya askgravlunden. Tillsammans med familje­gravarna är lunden numera det mest uppskattade gravskicket i Båstad-Östra Karups församling, förklarar Ann Lidgren.

– Askgravlunden är så smakfullt utformad och materialet noga utvalt. Både platsen och själva askgravlunden har blivit så populära. Det är upplyst när det blir mörkt och sedan hela natten, säger hon.

Namn på en plakett

Just att få vara med vid gravsättningen är viktigt för många. Gravsättning i den mer anonyma minneslunden erbjuder inte den möjligheten. Det har lett till att intresset för minneslunden minskat till förmån för askgravplatsen. Att dessutom få ha ett namn på en plakett, att veta var den anhöriga är gravsatt, är också en anledning till att intresset för askgravplatsen vuxit, enligt Ann Lidgren.

– När man gravsätter nära och kära vill många vara med, man vill veta var, och namnet är viktigt att det finns med. Dessutom är askgravplatsen så praktisk. Platsen är alltid välskött och innebär ingen gravskötsel. Att platsen dessutom är vacker och värdig betyder nog en del.

Inga platser kvar

Tjugo personer vilar redan i den nya askgravlunden som tog sex månader att i ordningställa.

Den första askgravlunden inrättades på kyrkogården i Båstad för drygt tio år sedan och har inga platser kvar för gravsättning.
Den nya askgravlunden är formad som en cirkel med gräs i mitten.

Mur i halvcirkel

En stenläggning ramar in och på ena sidan löper en mur i en halvcirkel. Muren går från låg till högre och är täckt med plåt som lyses upp.

På muren sätts namnen på dem som vilar där upp på brickor.

Sammanlagt 160 personer kommer att få plats för den eviga vilan i den nya askgravlunden på Båstads kyrkogård.

Lediga jobb

LEDIGA JOBB