Rapporten, ”A future for the worlds children?”, har tagits fram av världshälsoorganisationen, WHO, tillsammans med Unicef och den brittiska tidskriften Lancet. Den visar att några av hoten mot barnens framtid är klimatförändringar och reklam för skadliga produkter.
Man har undersökt situationen i 180 länder med hänsyn till barns överlevnad, möjlighet till utbildning, näring och hälsa. Man har också tagit med ländernas klimatpåverkan i beräkningarna, samt hållbarhet, jämställdhet och inkomstgap.
– Trots förbättringar av hälsan hos barn och ungdomar de senaste 20 åren har framstegen stannat, och kommer att vända, säger Helen Clark, en av två ordföranden i kommissionen som tagit fram rapporten.
Om man bara ser till barnens hälsa och utvecklingspotential landar Sverige på en 13:e plats, men när man även väger in ländernas klimatpåverkan och hållbarhet åker Sverige ner till plats 116.
Författarna till rapporten påpekar att det är bråttom att stoppa koldioxidutsläppen och att barn och ungdomar ska stå i centrum för ansträngningarna att uppnå en hållbar utveckling.
– Fler än två miljarder människor bor i länder där utvecklingen hämmas av humanitära kriser, konflikter och naturkatastrofer som alltmer kopplas till klimatförändringar, säger kommissionens andra ordförande Awa Coll-Seck.
Samtidigt har fetma hos barn och ungdomar ökat elva gånger mellan 1975 och 2016. Ökningen kan kopplas till reklam för skräpmat och söta drycker som barn utsätts för.
WHO:s generaldirektör säger:
– Den här rapporten visar att världens beslutsfattare alltför ofta sviker barn och ungdomar och misslyckas med att skydda deras rättigheter, hälsa och skydda deras planet. Det här måste bli en väckarklocka så att länder investerar i barns hälsa och utveckling, ser till att deras röster blir hörda och bygger en framtid för barnen.