Frågan om det sker en förskjutning av hur ungdomar uppfatta kristen tro uppmärksammades av prästerna Hillevi Uddenfeldt och Olle Lilljefors i Maria Magdalena församling. Något som Kyrkans Tidning har skrivit om. Prästerna i Maria Magdalena menade att en del av influenserna kommer från amerikanska konservativa kristna influerare på TikTok och Youtube.

Även nätprästen Charlotte Frycklund och Johanna Stenius, gruppledare och redaktör sociala medier på kyrkokansliet, har märkt en förändring både av vilka frågor som ställs och på åldern på följarna på Svenska kyrkans plattformar.
Generation Z
-Vi har märkt att det har dykt upp grundläggande frågor, men vi har ju inte gjort någon undersökning att de just kommer från Youtube eller Tik Tok, säger Charlotte Frycklund.

-Vi jobbar med nya format och mer med att människor ska få ställa frågor i livesändningar till exempel och där märker vi att det finns teser och tankar som det är möjligt att människor har hört någon annanstans, säger Johanna Stenius.
Hon påpekar att förändrade format och andra satsningar som till exempel biskop Dalmans publicering för generation Z kan ha bjudit in fler att ställa frågor. Där kan en förklaring till de nya frågorna och föryngringen finnas.
Inte toppstyrt
-Men samtidigt har frågor dykt upp som diskuterades mer livligt i kyrkan för 30 år sedan, som om kvinnor borde få vara präster, säger Charlotte Frycklund.
Hon är glad över tankarna i Maria Magdalena församlings inlägg:
-Vår teologi handlar ju om att nyansera och vara lågmälda. Att ta emot det som är aktuellt och föra samtal och fråga människor vilka erfarenheter de har i sina liv. Vår teologi är ju inte toppstyrd, vi vill möta människor där de är.