Protestantiska kyrkor i möte om känsliga frågor

En företrädare för den lutherska kyrkan i Ukraina under en paneldebatt med ryska lutheraner under generalförsamlingen för gemenskapen för de protestantiska kyrkorna i Europa. Foto: Mikael Mogren

Migration, kön och Rysslands invasion av Ukraina. Det var några av frågorna när företrädare för 96 protestantiska kyrkor möttes i Rumänien.

Mellan den 27 augusti och den 2 september 2024 samlades gemenskapen för protestantiska kyrkor i Europa till generalförsamling i staden Sibiu i Rumänien.

Biskop Mikael Mogren, en av representanterna för Svenska kyrkan, vad är Communion of Protestant Churches in Europe (CPCE)?

- Det är en organisation som bygger på det samarbete som växte fram under andra världskriget. Då var behovet av att samla lutheraner, reformerta och unierade kyrkor starkt och Svenska kyrkan deltog som en viktig part i samtalen.

- 1973 gick medlemskyrkorna in i ett djupare samarbete. Många skrev under den så kallade Leuenbergdeklarationen och bejakade därmed varandras sakramentsförvaltning.

- Svenska kyrkan och Equmeniakyrkan har statusen ”beteiligte Kirche” - deltagande kyrka. Det innebär att vi deltar i arbetet men att vi inte har skrivit under deklarationen.

Under generalförsamlingen fanns kyrkor både från Ukraina och Ryssland med. Hur fungerade det?

- Det var enastående att se hur lutheraner från Ukraina och från Ryssland samtalade med varandra offentligt inför hela generalförsamlingen. Det visar på CPCE:s förmåga att skapa förtroendefulla ytor, safe spaces, också i mycket svåra lägen.

Frågor om kön och identitet diskuterades också. Hur hanterades de olika kyrkornas inställning i frågorna?

- Samtalen utgick från gedigna teologiska rapporter. Det råder inte samstämmighet mellan kyrkorna om de ämnen som behandlades, till exempel frågan om migration.

- Och frågan om kön togs upp efter fem års akademiskt arbeteav företrädare för kyrkor i både öst och väst. En arbetsgrupp lade på mötet fram en 400-sidig rapport om kön, familj och sexualitet. Förslaget var att rapporten skulle studeras i hemkyrkorna, inget annat. Bara det väckte motstånd!

- Flera av ledamöterna på generalförsamlingen lever i länder där det är straffbart att ens nämna hbtqi. Det finns också exempel på folkkyrkor som officiellt uttrycker liknande åsikter som landets ledare, som den reformerta kyrkan i Ungern.

- Samtidigt är det hoppfullt att se att i till exempel Polen så har den lutherska kyrkan genomfört sin första vigsel med ett samkönat par. Svenska kyrkan är viktig i ekumeniken, eftersom vi visar en väg framåt för många som kämpar för sin kärlek, och kanske fruktar för sina liv, säger Mikael Mogren.

Svenska kyrkans delegation, från vänster Almut Bretschneider-Felzmann, kyrkokansliet, Nils Åberg, adjunkt för internationella frågor, Västerås stift, biskop Mikael Mogren, Västerås stift, och Teresia Derlén, biskop electa i Härnösands stift. Foto: Mikael Mogren

Fakta: Communion of Protestant Churches in Europe, CPCE

Samlar 96 kyrkor, lutherska-, reformerta- och unierade kyrkor, samt metodistkyrkor från 30 länder i Europa.

Sammantaget representerar kyrkorna omkring 50 miljoner protestanter.

Högsta beslutande organ är generalförsamlingen som samlas omkring vart sjätte år.

CPCE har sitt huvudkontor i Wien i Österrike.