Någon har kommit till kyrkan för att få förbön. Förebedjaren börjar bönen med ”kom, helige Ande”. Vad händer då – känslor jagas upp och personen som får förbön faller mer eller mindre spontant till golvet?
Om detta är farhågan, kanske en församling drar sig för att ordna personlig förbön. Men med 40 års förbönserfarenhet tycker Staffan Stadell att han kan lugna de oroliga.
– Det som händer är definitivt inte stora gester och känsloutfall. I stället kanske det kommer en tår och en känsla av frid. Anden är ju hjälparen, den som går vid vår sida, en osynlig närvaro som processar i oss, säger Staffan Stadell och tillägger:
– Sen kan man ju inte säga att Svenska kyrkans stora risk är att det blir för mycket oväsen, rörelse eller spontanitet. Vi skulle tvärtom må bra av ett skeende som berörde oss känslomässigt på det stillsamma sätt som Anden oftast gör.
En liten bok om förbön heter den 100 sidor långa skriften, nästan i fickstorlek, som Staffan Stadell och Leif Nordenstorm skrivit. Eller egentligen är det Leif som skrivit, säger Staffan, som påstår att han själv ”saknar strukturen och disciplinen”. Men boken bygger på de kurser i förbön som Stadell under många år hållit vid Fjellstedtska skolan i Uppsala, där Nordenstorm är direktor.
De konstaterar att Jakobsbrevet i Nya testamentet uppmanar de första kristna: Smörj de sjuka med olja och be över dem, så ska Herren göra dem friska.
Det låter enkelt. Men sjukdomen försvinner ju inte alltid. Och även av andra skäl kan det vara svårt att be för andra. Den som kommer till förbön kan å ena sidan underskatta förbönens möjligheter eller å andra sidan ha orealistiska förväntningar, skriver Stadell och Nordenstorm.
Ibland får en förebedjare rykte om sig att vara särskilt bra på att få fram resultat. Idoliseringen är skadlig och historierna om helandena inte alltid sanna. Det finns också tragiska exempel på skuldbeläggning av den som fått förbön och inte upplevt någon skillnad: ”din tro är för svag”.
Även i ett större perspektiv är förbön svårsmält, påpekar Staffan Stadell. Kontroll, självständighet och oberoende är tre av de viktigaste honnörsorden i vår tid. Långt ifrån förbönens tillit och beroende av den heliga Anden.
– Så länge du vill ha kontroll i förbönen, då blir den ett slags trampande i vatten. Ett religiöst pladder. Då blir det du som bär tron och inte den som bär dig. Och oberoendet fungerar inte heller, för bön bygger i grunden på tillit till personen Jesus Kristus.
Samtidigt finns det en längtan att både ge och få förbön. Det är en naturlig följd av en fungerande församlingsgemenskap, säger Staffan Stadell. Han är en varm förespråkare för att vanliga medlemmar fungerar som regelbundna förebedjare i stället för enbart präster och diakoner.
Men även på det här området har coronapandemin fått negativa följder:
– Förbönen bygger på relationer där man möter och uppmuntrar varandra. Och när man inte får mötas längre, då försvagas förbönen alldeles väldigt.
– Jag har ju jobbat i Kummelby kyrka i Sollentuna i över 30 år och arbetat tillsammans med vissa väldigt länge. På så sätt kunde vi utveckla det här med förbön, så där förekommer det mycket.