Revision krävde koll på pengar men inte hårda tag mot kretsarna

”Det känns mycket bra och viktigt att granskningen visar att det inte förekommit några ekonomiska oegentligheter inom förbundet”, sa förbundsordförande Bror Holm efter att revisonen present

Efter rapporter om dyra inköp och dålig arbetsmiljö på kansliet i Stockholm beställde Kyrkans akademikerförbund (KyrkA) en anseenderevision. Kyrkans Tidning har tagit del av sammanfattningen.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
”Det känns mycket bra och viktigt att granskningen visar att det inte förekommit några ekonomiska oegentligheter inom förbundet”, sa förbundsordförande Bror Holm efter att revisonen present

Anseenderevisionen beställdes efter att en anställd och några styrelseledamöter larmat och ställt frågor om ledningens och styrelsens inköp. Dessutom ansågs personalomsättningen på kansliet vara stor och arbetsmiljön där dålig.

En tidigare anställd hade på initiativ från enskilda styrelseledamöter tagit fram exempel på dyra hotellövernattningar i Stockholm för personer i förbundets ledning, inköp som skulle kunna vara av privat karaktär och alkoholnotor som förbundet betalat.

Tidigare anställda som Kyrkans Tidning talat med har beskrivit kansliet som en arbetsplats som präglats av en osäkerhet som spridits av arbetsledningen. De upplevde att det ställts krav på arbetsinsatser som inte ingår i anställningen och att misstag kunnat leda till att de drabbats av vredesutbrott och offentliga utskällningar. Förbundsstyrelsen och ledningen har tillbakavisat uppgifterna både om ekonomin och arbetsmiljön.

Revisionen har inte tittat på arbetsmiljön och har inte hittat några allvarliga brister i ekonomin. Men bättre policyer och rutiner behövs för: inköp, kvitton, utlägg, representation, gåvor, arvoden, traktamente, reseersättning och hantering av vissa partier eller åsikter.

Stickprov har gjorts för att undersöka hur inköp hanterats av förbundsstyrelsen och de anställda på kansliet. Av 47 inköp gjorda av kanslipersonal var 24 utan anmärkning, ett ansågs vara ett privat inköp och resterande har inte redovisats korrekt. Bland annat handlar det om inköp som gjort av tidigare medarbetare för logi och transport, som inte redovisats korrekt.

I september fattade förbundsstyrelsen beslutet att fem kretsstyrelser med egna organisationsnummer inte längre kunde företräda KyrkA. Styrelsen hänvisade till anseenderevisonen och Kent Österdahl, ledamot i förbundstyrelsen, sa då i en intervju med Kyrkans Tidning:

– Revisorerna var väldigt tydliga med att den enda juridiska tolkningen av detta är att de kretsarna är egna juridiska organisationer, som inte kan representera KyrkA eller ta emot pengar från KyrkA:s medlemsmedel.

I rapporten framgår att sju kretsar har undersökts. Det påpekas att kretsarna redovisar sin ekonomi olika vilket gör det svårt med uppföljning. Dessutom har underlag saknats för att kunna bedöma hur medel använts.

Revisionen rekommenderar att ”förbundet bör utreda sin organisationsform inklusive dess kretsar med syfte att uppnå mest ändamålsenliga organisationsform” och att finansiell rapportering för kretsarna bör standardiseras. Det nämns inte att det är otillåtet med flera olika organisationsnummer inom förbundet.

Revisionen har undersökt tre sammankomster som KyrkA haft. Alla har innehållit sex timmar arbetsrelaterade aktiviteter per dag, i enlighet med Skatteverkets krav.

Förbundsstyrelsens internat i Paris 2018 och sammankomsten för nordiskt prästsamarbete 2017 har enligt revisionen innehållit vissa lyxbetonade inslag. Den största risken med det bedöms vara hur det kan påverka medlemmarnas förtroende för förbundet.

KyrkA tillbakavisar kritik om arbetsmiljön

Förbundsdirektör Vibeke Hammarström poängterar i ett mejlsvar till Kyrkans Tidning att inga ekonomiska oegentligheter hittats genom anseenderevisionen och att arbetet med att skärpa rutiner och policyer har startat.

– Styrelsen kommer att lägga en plan för översyn av policyer och jag kommer att utse en person som kan avlasta mig.  

Varför fick inte fullmäktigeledamöterna ta del av revisionen i sin helhet utan bara sammanfattningen, och varför först under fullmäktige?

– Arbetet försenades av problemen med svårigheter att få in underlag från vissa av kretsarna samt upptäckten av organisationsnumren men även av covid-19 i våras. Detta är den enda rapport som finns och den färdigställdes faktiskt inte förrän måndag morgon den 5 oktober.  

Det nämns inte i rapporten att kretsstyrelsernas egna organisationsnummer är en stor brist som behöver åtgärdas snarast, ändå är det så det har beskrivits från er. Hur har ni dragit den slutsatsen?

– I och med anseenderevisionen framkom att ett antal kretsar hade egna organisationsnummer. Detta påtalades för förbundsstyrelsen som genast vidtog mått och steg. Arbetet med att stödja kretsarna i att avregistrera organisationsnummer påbörjades i juni.

En del av kritiken som lyftes under slutet av förra året handlade om arbetsmiljön. Det tas inte upp i revisionen, varför?

– Arbetsmiljön ingår inte i anseenderevisionen och som vi påpekat är det en individ som avviker i svaren som annars är ett mycket bra resultat.

Det Vibeke Hammarström syftar på är en arbetsmiljökartläggning som gjorts på kansliet i oktober 2019. Hon svarar inte på frågan varför ingen ny, extern undersökning gjort efter det. Det har varit hög personalomstättning på KyrkA:s kansli de senaste åren. Sedan 2016 har minst 15 anställda slutat.