Öva med röstcoachen

VIDEO: Regissören och röstcoachen Agneta Stolpe hjälper dig att hitta rösten och en kroppshållningen som stärker innehållet i det du vill säga. 

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Agneta Stolpe är logonom, sångerska och regissör. Hon har arbetat många år som chef inom kommunal verksamhet. Hennes samlade kompetens gör henne till en ofta anlitad coach för yrkes­personer som behöver använda sin röst och sin kropp i ­arbetet. Hon har haft kurser med såväl präster som kyrkvärdar.

– Det gäller att både hantera rösten klokt och beröra med den, säger hon. Den ska höras, hålla länge och det du vill förmedla är viktigt. Du vill göra både dig själv och budskapet rättvisa med din kropp, din röst och dina ord.

Här är de tre viktigaste tipsen för att få en bättre hållning och en röst som bär hela vägen.

1. Hitta hållningen

Stå lite lätt framåtlutad, tyngden på främre delen av fötterna. Som när du precis kastar iväg en boll.

Agneta Stolpe visar genom att kasta en liten jongleringsboll.

– Just i ögonblicket när bollen lämnar handen. Där har du rätta hållningen.

Det som är mest högljutt när de talar är kroppsspråket. Hon visar detta genom att utbrista: vad kul att ni kommit hit! samtidigt som hon effektivt lutar sig lite bakåt och vänder bort blicken. Kroppen ­säger: jag vill inte vara här och svara på dina frågor.

– Kroppen går alltid före och förstärker eller förvanskar ordet, säger hon.

Men även kroppsspråk har sin kontext. Korslagda armar behöver inte betyda avståndstagande. Det kan vara kallt i rummet. Eller någon kan ha ont i en armbåge och försöker bara ge den stöd.

– Vi måste vara ödmjuka när vi tolkar kroppsspråk. Men vi kan vara helt säkra på att om kropp, röst och tal säger samma sak, då menar personen vad hen säger.

2. Hitta riktningen

Tänk på att du ska se dem du möter, inte att de ska titta på dig. Engagemang märks i blick, hållning och röst.

– Din blick behöver en riktning för att nå fram, säger Agneta Stolpe.

Det handlar om ett slags­ aktiv blick, som vill se.

– Den som talar inför många människor ska försöka möta lyssnarna och fånga deras intresse. Tänk att du står längst fram för att du ska se alla, inte för att de ska se dig. Då brukar det bli rätt.

3. Hitta rösten

Med rätt andning – aktivt utåt och passivt inåt – kommer magstödet av sig själv. Rösten bär.

Rösten är oerhört viktig för att få åhörare att lyssna och beröras. Den ska helst vara behaglig och bära ut i rummet.

För att hitta en hållning som ger rösten bra stöd och samtidigt ger blicken riktning är det bästa att kasta boll, menar Agneta Stolpe.

Så här gör du:

Gör gärna övningen två och två eller be någon vara med när du övar. Stå och tala först som du brukar. 

Ta en boll, exempelvis en jongleringsboll, och kasta den. Låt kroppen stanna precis i kastögonblicket. Och tala.

Vad händer med rösten?

Om du väger på hälarna när du talar spänns ofta både andnings- och halsmuskler. Väger du däremot lite framåt, som när du kastar en boll, ges musklerna kring strupen chans att slappna av och andningsmuskelrna kring bålen stödjer rösten.

– Du visar också med hela din kropp att du är med, du är spelbar, fortsätter Agneta Stolpe.

Övningen är bra för såväl unga som gamla. Särskilt äldre kan få problem med knarrig röst och svagt magstöd.

– Men alla, även äldre, kan få betydligt bättre röst och hållning med lite övning, konstaterar ­Agneta Stolpe.

Knarrig röst kan också bero på bristfällig andningsteknik. ­

Agneta Stolpe visar med en annan, lite större och mjukare skumgummiboll.

Krama först bollen och andas ut samtidigt. Släpp den. När du släpper taget om bollen kommer du automatiskt att släppa in luften ända ner i magen.

En aktiv utandning ger en passiv, och därmed mer effektiv, inandning.

– Luften räcker längre och rösten får stöd. Gör du tvärtom, och drar in luft aktivt, blir det lätt spänning i bröstkorgen och kring strupen och luften tar dessutom snabbt slut. Andningen låter och rösten blir ofta knarrig eller pipig.

I början kan teknikerna göra dig mer självmedveten om din kroppshållning, blick och röst. Men det går över.

Om du skaffar dig tillgång till olika alternativ då det gäller hållning och rösthantering så kan du välja att göra rätt när det verkligen gäller. Och så småningom har alternativen blivit nya kroppsminnen. Kroppen kommer göra rätt utan att du tänker på det.  

Bonus: Släpp mikrofonrädslan
Foto: Getty

– Många är lite ängsliga och avvaktande inför mikrofonen. Deras prat fastnar i mikrofonen i stället för att gå genom den. Det blir en stor skillnad, säger Agneta Stolpe.

Lösningen är att helt enkelt lära sig hur mikrofonen fungerar. Vaktmästaren är en mycket bra person att ha med när exempelvis kyrkvärdar ska lära sig att tala i mikrofon.

–  När du får en förståelse för hur tekniken fungerar vet du bättre hur du själv ska använda den och känner dig säkrare.