Hundraprocentig rättssäkerhet är ett nödvändigt ideal – som är omöjligt att leva upp till.
– Det är människor och inte maskiner som fattar besluten, som överklagandenämndens ordförande Johan Munck formulerar saken.
Men hur mycket osäkerhet kan vi acceptera?
Kritiken mot bristerna i domkapitlen är återkommande i kyrkomötet, i utredningar och i den allmänna debatten genom åren.
Några aktuella fall har lyfts fram:
En präst i Mellansverige utreddes av polis, misstänkt för kvinnomisshandel. Förundersökningen lades ner och ledde aldrig till åtal. Trots det förklarades prästen obehörig att utöva kyrkans vigningstjänst.
Överklagandenämnden menade att domkapitlets handläggning hade stora brister och skickade tillbaka ärendet – utredningen hade inte gjorts enligt samma principer som tillämpas på det straffrättsliga området.
En annan mellansvensk präst tryckte upp en kvinna mot en port och utförde sexuella handlingar mot hennes vilja. Prästen medgav handlingen men sa till domkapitlet att han ”initialt tolkat situationen som ömsesidig”. Händelsen utreddes av polis, men förundersökningen lades ner.
Mannen fick en skriftlig erinran av domkapitlet.
Överklagandenämnden har resonerat kring rättssäkerheten, bland annat i ett beslut år 2001. Juridikprofessorn Hans-Gunnar Axbergers föreslår i en prommemoria från 2016 att domkapitlens handläggningsregler helt ska ses över.
Det har ännu inte skett. Svenska kyrkans rättschef Maria Lundqvist Norling säger att de ”letar efter lämplig person som har möjlighet att ta på sig uppdraget att utarbeta handläggningsregler”.
Kyrkomötesledamoten Anders Roos, Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, motionerade 2016 om vikten av rättssäkra domkapitel tillsammans med Kjell Peterson, Frimodig kyrka.
Han tycker fortfarande att frågan är lika angelägen i dag som för snart fyra år sedan.
– Utifrån det kan man ställa frågor om kompetensen hos domkapitlen är tillräcklig, säger Anders Roos.
Vad menar du behövs för att säkerställa den?
– Att man gör ordentliga utredningar och tar hjälp av specialister. Det kanske inte räcker med den juristkompetens man har.
Johan Munck är ordförande i överklagandenämnden, och tidigare ordförande i Högsta domstolen.
– Domkapitlen är som centralmyndigheter i stiften, och i vissa avseenden fungerar de som domstolar också.
Hur skulle du bedöma rättssäkerheten inom domkapitlen?
– Jag skulle säga att det är god rättssäkerhet och god kvalitet på domkapitlens beslut.
En kritik mot domkapitlen är att det uppfattas vara stora skillnader mellan dem, och att besluten senare ändras i överklagandenämnden. Vad säger du om det?
– Visst kan det vara så att det är lite olika bedömningar i olika domkapitel – några är lite mer stränga och några är lite mer milda. Men jag skulle inte vilja peka ut något domkapitel. Så kan det vara inom alla verksamheter. Det är människor och inte maskiner som fattar besluten, säger han.
Också i de allmänna domstolarna ändras beslut, inte minst Högsta domstolen där Munck tidigare var ordförande.
– På så sätt utvecklar man en praxis.
Hans-Gunnar Axbergers synpunkter är kloka, påpekar Munck. Samtidigt manar han till försiktighet vid ändringar ”så att man inte kastar ut barnet med badvattnet”.
– Domkapitlen har oftast med en rådman eller ett hovrättsråd under förhandlingarna, och det tycker jag är en bra ordning.
– När det gäller överklagandenämnden så är det jurister som jag själv som är med.
Robert Schött är lagman och myndighetschef vid Sundsvalls tingsrätt. Han var tidigare ordförande i överklagandenämnden och nu ordförande i ansvarsnämnden för biskopar.
– Jag var med och skrev några av besluten i överklagandenämnden om vad som skulle krävas för att göra handläggningen rättssäker, bland annat att vi slog fast Europadomstolens formuleringar om fair trial.
Han menar att han då och då som tidigare domarledamot i domkapitel ”höjer ögonbrynen” över handläggningen i ett domkapitelärende. Samtidigt är detta inte ett problem som är unikt för domkapitlen.
– Det möter jag som domstolschef också.
Systemet i sig är så bra det kan bli, säger han – om målet inte är att bygga upp en mycket större apparat.
– I de bästa av system så gör man en processlag kring detta. Samtidigt bygger ärendehanteringen i domkapitlen på allmänna principer fastlagda i domstolar och myndigheter. Eftersom detta fungerar i allt väsentligt är det inte omedelbart påkallat att införa fler regler i kyrkoordningen.
– Det behövs inte mer lag, snarare bättre efterlevande.
Om nu systemet är bra – varför återkommer kritiken? Starka känslor om enskilda ärenden och kunskapsbrist om domkapitlets uppgifter är två förklaringar, enligt Schött.
Vad kan bli bättre?
– Mer kunskap om och förståelse för systemet bland de som sitter domkapitlet, handlägger ärenden och håller i föredraganden är bra. Och det behövs mer sådan kunskap i kyrkan i allmänhet om hur det fungerar.