Men på senare tid har körstyckets text kommit att, av vissa, betraktas som allt mer kontroversiell. Kritikerna argumenterar att texten antingen är antijudisk eller ersättningsteologisk, det vill säga tanken att kyrkan skulle ersätta det judiska folket som Guds utkorade.
En av dem som menar att Improperierna inte är lämpliga att använda alls är Kajsa Ahlstrand, professor i missionsvetenskap vid Uppsala universitet.
– Det finns en tydlig antijudisk koppling: Det folk som plågar Jesus på korset är samma folk som Gud ledde genom öknen. Judarna anklagas för Jesus lidande och död. Men den tolkningen dominerar inte i Svenska kyrkan – man tänker sig snarare att Jesus anklagar kyrkan, men då blir tolkningen i stället ersättningsteologisk.
– Så antingen är det antijudiskt eller så är det ersättningsteologi. Alltså inget som Svenska kyrkan står för. Det blir väldigt konstigt om man säger en sak i gudstjänsten och en annan i sina lärodokument.
Kajsa Ahlstrand har dessutom en tredje invändning mot Improperierna, nämligen själva förebråelserna.
– I evangelierna slungar Jesus inte ur sig några anklagelser. I stället ber han: ”Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör” och ”Fader, i dina händer lämnar jag min ande”. Det skulle också kunna vara ett argument mot att använda dem.
– Men om man uppfattar det som omistligt att Jesus ska få anklaga från korset, och det verkar ju kyrkan ha gjort i mer än tusen år, så vill det till att man använder sig av en text som inte uppfattas som antijudisk.
Improperierna pekar alltså inte ut judarna, utan är en del av en botgöringsandakt där den enskilde kristne ska känna skuld för sina synder.
- Mattias Lundberg, professor i musikvetenskap
Men alla delar inte uppfattningen om att Improperierna skulle vara antijudiska eller ersättningsteologiska. Musikvetaren Mattias Lundberg, också professor i Uppsala, kallar kritiken för yrvaken.
– Inom forskningen är det grundligt utrett hur Improperierna har uppstått och tolkats. Den medeltida tolkningen var allegorisk eller typologisk och man gjorde inga historiska kopplingar. Till exempel kopplades flykten genom Röda havet till dopet.
– Tittar man sedan på Trishagion – och dess återkommande ”förbarma dig över oss” – så ser man att där finns själva huvudpoängen: Att Gud ska ha förbarmande med oss. Improperiernas användning av första person – ”oss” – omöjliggör ett utpekande av tredje person – ”dem”. Improperierna pekar alltså inte ut judarna, utan är en del av en botgöringsandakt där den enskilde kristne ska känna skuld för sina synder.