– Vi hade ett positivt och konstruktivt samtal. Vi upplever att Skolverket tar frågan på allvar, säger Amanda Carlshamre, konsulent för barn- och ungdomsfrågor, SKR.
För drygt ett år sedan presenterade SKR rapporten ”Unga troende i samhället” som bland annat visar att varannan kristen ungdom känner sig kränkt i skolan på grund av sin tro, i vissa fall av lärare. Många väljer att dölja sin tro.
I december träffade SKR:s presidium utbildningsministern för att diskutera problemet. Den 8 mars var det dags att prata vidare om situationen för unga troende i skolan med Skolverket.
– Vi lyfte bland annat barnrättsperspektivet. Barnkonventionen är lag i Sverige. En rättighet som ofta åsidosätts är rätten till andlig utveckling. Skolväsendet måste se till att skolorna har ett öppet klimat för att unga ska våga tala om sin tro.
– För unga som står inför sitt första filosofiska eller existentiella sökande kan ifrågasättanden, fördömanden och fördummanden i skolan få en livsavgörande betydelse.
Under mötet lyfte SKR även behovet av en bredare undervisning om religion i skolan.
– Inte sällan undervisas en förlegad bild av kristendomen. Man föredrar religionens historia men kopplar inte det till ett religiöst liv i dag, säger Amanda Carlshamre.
– Vi kristna vet att det finns en mångfald av kristna traditioner. Men de som inte vet det ser oss som en enhet. Man ifrågasätts för ett hopkok av olika traditioner och religioner, just när man står i att växa in i sin egen.
SKR uppmanade även Skolverket att göra en djupare undersökning om situationen för unga troende i skolan och om hur begreppet religionsfrihet lyfts in i undervisningen.
– Nu ska Skolverket ta hem det här till sina led och vi till våra, för att titta på hur vi arbetar vidare med frågan.