– Vi har sett att det finns många bra idéer på samarbeten och social innovation lokalt i församlingar och pastorat, men det finns inga bra system för att stabilisera och sprida dem, säger Cecilia Nahnfeldt, docent och senior forskare inom Svenska kyrkan, som arbetat med tidningen.
Sociala innovationer kan beskrivas som nya sociala metoder med syfte att tillgodose sociala behov bättre än befintliga lösningar. Svenska kyrkan har under två år samarbetat med innovationskontoret Fyrklövern - Karlstad, Linné, Mitt och Örebro universiteten - för att ta fram verktyg och metoder för att stödja social innovation. Projektet har fått pengar från innovationsmyndigheten Vinnova.
Tidningen "Kreativitet och social innovation i Svenska kyrkan", som är en del av projektet, gick som bilaga i nummer 49 av Kyrkans Tidning. Den går också att hitta på Svenska kyrkans hemsida. I tidningen går det att läsa om olika exempel på innovation.
– I Bergsjön till exempel har man arbetat med steget mellan Svenskundervisning för invandrare, SFI, och arbetsträning tillsammans med folkhögskolan där. För att hitta de här områdena där det finns glapp i samhällssystemen är Svenska kyrkan, som når väldigt många, ofta en bra bas att jobba ifrån.
I tidningen kan man också läsa om hur en idékedja, från idé till spridning, kan se ut. Det är viktigt att noggrant dokumentera sitt tillvägagångssätt för att andra ska kunna förstå och implementera arbetssätten, menar Cecilia Nahnfeldt. Vikten av att vara en innovationsmogen organisation tas också upp.
– Innovation handlar även om att ta kunna emot goda idéer, och där finns en del att förbättra inom Svenska kyrkan. Många kanske ser församlingsanställda som de enda verksamhetsutvecklarna och är inte lika öppna för idéer från kommuner, organisationer, grannförsamlingar och församlingsmedlemmar, säger hon.