Idémässig grund
- Ersta stod mycket närmare Svenska kyrkan förut. Det var en stor förändring när diakonutbildningen försvann, då blev relationen mycket svagare, säger Stefan Nilsson, som anser att kopplingen på ett formellt plan är ganska vag i dag.
- Å andra sidan har vi samarbete med stift, pastorat och församlingar. och vi betraktar Svenska kyrkan som vår idémässiga grund, säger han.
Har bra relation
- Historiskt sett är vi knutna till Svenska kyrkan och det är viktigt att ha den relationen, vår ena uppgift är att verka utåt och vår andra att se om vi kan vara behjälpliga och stötta Svenska kyrkan inåt, säger Mattias Nordström direktor på Samariterhemmet.
- Vi har en mycket bra relation med Svenska kyrkan, säger Åsa Andersson, Stora Sköndal. Vi äger en kyrka tillsammans med Farsta församling och chefen för vår diakonala enhet är även distriktschef i församlingen.
Arbetarklassens kvinnor
Ersta var den första diakoniinstutitionen i Sverige med Marie Cederschiöld som den första föreståndarinnan. När hon fick frågan av ”Sällskapet för grundande av en diaconissanstalt i Stockholm” reste hon till diakonissanstalten Kaiserswerth i Tyskland, för att få utbildning, något som även Florence Nightingale skulle göra något senare.
- Marie Cederschiöld var helt unik i sin tid, hon byggde upp den första sjuksköterskeutbildningen i Sverige, berättar Urban Beckfjäll som förestår Erstas museum.
- Erstas verksamhet bestod av sjukhuset samt utbildningen till sjuksköterska och diakonissa, som då var samma sak. Barnhem och skola startades ganska omgående. Till
utbildningen rekryterades medvetet arbetarklassens kvinnor.
Hur påverkas församlingens identitet när de startar vårdcentraler och äldreboende. Vi har arbetat med diakoni i 170 år.
Kvinnornas historia
Det är tydligt att diakoniinstitutionernas framväxt är kvinnohistoria, menar Urban Beckfjäll och Eva Laurell, diakon och tidigare medarbetare på Samariterhemmet. I Uppsala hette initiativtagaren Ebba Boström. Hon åkte över till England och fann inspiration hos Florence Nightingale.
- Uppsala sedlighetsförening funderade på hur de skulle kunna hjälpa flickor som gick på gatan, berättar Eva Laurell.
År 1882 övertog Ebba Boström sedlighetsföreningens verksamhet och så småningom ett barnhem och ett sjukhem med tillhörande utbildning för diakonissor och sjuksköterskor.
Män blev diakoner
På Stora Sköndal var det till skillnad från de andra utbildningarna män som utbildades till diakoner och socialarbetare. Den första verksamheten var ett vårdhem för epileptiker och så småningom även ett vårdhem för alkoholister.