Nyligen kom Arbetsmiljöverkets underrättelse till stiftskansliet i Härnösand som under många år haft arbetsmiljöproblem. Sammanfattningsvis ser Arbetsmiljöverket allvarligt på bristerna i arbetsmiljön. Nu har arbetsgivaren fram till den 25 november på sig att kommentera kraven.
Ett externt konsultföretag, Ellerr konsult, har fått i uppdrag att utreda stiftskansliets arbetsmiljö, en utredning som påbörjas nu i veckan. Huvudansvarig för uppdraget är Lisbeth Rydén, filosofie doktor med inriktning mot organisation och ledning.
– Utredningen görs genom intervjuer med samtliga anställda och även anställda som nyligen gått i pension eller gått vidare till annat jobb, säger pressekreterare Kajsa Åslin.
– Intervjuerna ska leda till ett bedömningsunderlag, det vill säga lika med intervjuerna i sammanfattande och anonymiserad form, och en bedömning samt förslag på möjliga nästa steg. Utredningens upplägg, omfattning och tidplan har planerats tillsammans med representanter för arbetsgivaren och skyddsombuden, säger Kajsa Åslin.
Arbetsgivaren på stiftskansliet är stiftsstyrelsen som har arbetsmiljöansvaret. Stiftsstyrelsen har i sin tur delegerat arbetsmiljöuppgifterna till den överordnade chefen på stiftskansliet, stiftsdirektor Ann-Charlotte Sandelin Jonsson.
Hon har hittills inte velat kommentera situationen, men väljer nu att svara på några frågor från Kyrkans Tidning.
Hur ser du på att Arbetsmiljöverket ser allvarligt på arbetsmiljön på stiftskansliet?
– Det är en stor sorg att vi är i den här situationen. Nu är det viktigt för oss att få fokusera på den arbetsmiljökartläggning som påbörjas den här veckan. Den genomförs i samverkan mellan skyddsombud och arbetsgivare.
– Syftet med den är att öka förståelsen för den uppkomna situationen och att därefter vidta åtgärder för att så snabbt som möjligt uppfylla kraven på en god arbetsmiljö.
– Jag har stora förhoppningar på att resultatet av den ska hjälpa oss vidare i arbetet med en bra arbetsmiljö för alla.
Hur ser du på ditt personliga ansvar för den uppkomna situationen eftersom det är du som har fått arbetsmiljöuppgifterna delegerade till dig av stiftsstyrelsen?
– Jag har ett stort ansvar för arbetsmiljön på stiftskansliet. Jag behöver nu reflektera kring min egen roll för arbetsmiljön. Jag behöver också analysera det arbetsmiljöarbete vi satsat stora resurser på under de senaste fem åren, varför det inte har haft önskad effekt.
– Mitt ansvar är stort men jag kan inte göra jobbet själv. Arbetsgivaren har det övergripande ansvaret men att främja en god arbetsmiljö är ändå något vi alla kan hjälpas åt med, både chefer och medarbetare. Här har kansliets skyddskommitté en central roll.