Holmberg och Markovits vidare i biskopsvalet

Foto: Janerik Henriksson/TT

Andreas Holmberg och Marika Markovits går vidare till en andra omgång i biskopsvalet i Stockholms stift.

Fakta: Så fördelades rösterna i valet

Andreas Holmberg: 416

Marika Markovits: 227

Bengt Kristensson Uggla: 159

Jonas Eek: 119

Sven Milltoft: 79

Gunilla Hallonsten: 25 röster

Röstsiffrorna är slutgiltiga

Uppdaterad med resultat 15.32

Andreas Holmberg fick flest röster: 416.

- Jag är glad och känner mig verkligen hedrad över förtroendet som visas mig. Nu fortsätter processen och jag ser fram emot barn- och ungdomshearingen den 20 februari, säger Andreas Holmberg i ett pressmeddelande.

Marika Markovits fick 227 röster.

- Det känns fantastiskt att få det här förtroendet och stå kvar som biskopskandidat. Det är en viktig uppgift för Svenska kyrkan i Sverige och i Stockholms stift. Jag är glad att kunna ställa min erfarenhet till stiftets förfogande om jag blir vald till biskop, säger Marika Markovits i ett pressmeddelande.

Totalt röstade nästan 92 procent av de 1122 röstberättigade. Den andra andra valomgången hålls tisdagen den 5 mars.

Valet skedde mellan klockan 11 och 13 i dag och en preliminär rösträkning gjordes på stiftskansliet.

Biskop Eva Brunne lägger ner staven den 18 september. Stockholms stifts nya biskop kommer att vigas i Uppsala domkyrka den 22 september 2019 och tas emot i Storkyrkan den 29 september 2019.

Röstberättigade i biskopsvalet är domkapitlets och stiftsstyrelsens ledamöter, de som är tillsvidareanställda eller minst sex månader som präster eller diakoner i stiftet eller i någon av stiftets församlingar eller pastorat, samt av kyrkofullmäktige särskilt utsedda elektorer.

Vid valet har varje röstberättigad en röst - även om en person skulle vara röstberättigad i flera egenskaper.

Hur kan biskopsvalets resultat vara publicerat 09.48 idag, när valet skedde kl. 9–11? Swali gumu