Bara var femte 15-åring konfirmerar sig idag. För 15 år sedan var det var tredje, och går vi tillbaka till början på 70-talet så många som 80 procent. Svenska kyrkan gör nu sitt bästa för att åtminstone göra det enkelt att hitta sitt bästa konfirmationsalternativ. Nu har man sjösatt en förbättrad funktion för detta.
Målgrupperna finns på båda sidor skärmen. Dels unga människor som vill konfirmera sig, och dels de som arbetar med konfirmation i församlingarna. I april och maj kommer man att satsa på en kampanj i sociala medier för att nå ut till potentiella konfirmander.
Maria Wingård, tematisk handläggare med ansvar för konfirmander på Svenska kyrkan, vad har ni förbättrat?
– När det gäller konfirmander så är det mer bildanvändning, det ska vara tilltalande för ögat, och man kan söka på teman, så att man lättare ska hitta de alternativ som passar.
Man jobbar även med taggar, som kan vara ett intresse, en plats eller ett särskilt behov. Detta för att underlätta för konfirmander som har speciella intressen eller behov.
– Då kan den enda möjligheten vara att gå på ett specialläger där man också kanske får spela fotboll eller vad det nu kan vara. Eller att man har teckenspråk som sitt språk och det inte finns inom ens egen församling, men det finns någon annanstans.
Den gamla funktionen hade brister, vilket man också fått höra både från församlingar och utifrån. Den informationen har använts när den nya har planerats.
Även för den som administrerar konfirmationen ska det bli lättare.
– Det ska inte vara ett hinder att lägga in en konfirmandgrupp i Kyrksam. Det ska var pedagogiskt och enkelt. Man ska kunna använda en variation av bilder så att det också ska bli intressant att titta på de olika konfirmandalternativen, säger Maria Wingård.
När anmälan kommer direkt från webben blir det också lättare att administrera. Det kommer även att finnas en app där man kan lägga in egna bilder eller använda bilder från kyrkans bildbank Ikon.
Under arbetets gång har man använt en referensgrupp av medarbetare och även haft kontinuerliga samtal med stiftsmedarbetare som arbetar med konfirmandfrågor. Och det har gjorts användartester med dem som kommer att använda verktyget på jobbet.
– Det har vi gjort ordentligt för det är väldigt viktigt att det här fungerar både när det gäller unga människor och när det gäller församlingsmedarbetare som ska använda verktyget.
Vad tror du blir den största fördelen med den förbättrade funktionen?
– Det blir en fördel för båda. Det ska underlätta administrationen av konfirmandgrupper, men vi hoppas också att det här ska bidra till att fler unga människor hittar till konfirmation.
– Tanken är att det ska fortsätta utvecklas. Det ska vara en aktuell och bra tjänst som man vill använda. Den ska ge mervärde, och då måste man fortsätta utvecklingen. Vi har tänkt på förvaltningen.