- Församlingen var min familj och vi spenderade mycket tid ihop. Då såg jag det som oproblematiskt och härligt. I dag inser jag att mycket som jag var med om inte var okej och skadligt för mig. Jag lever fortfarande med trauman från den tiden.
Oliver Jähnke trivs nära havet och har seglat så länge han kan minnas. Men det var något som skavde i barnet Oliver. Något som han själv varken kunde eller vågade uttrycka. Det visade sig att han var en transperson. Men det vågade han berätta för sin frikyrkoförsamling först som ung vuxen.
Vände honom ryggen
Han minns än i dag den unga pastorn och andra ledare inom kyrkan som kallade honom till möten. Detta, enligt Oliver, för att tala om för honom att trans- och homosexualitet är en synd och att hans roll i församlingen var hotad. Samtidigt som vänkretsen inom frikyrkan vände honom ryggen.
- Jag grät väldigt mycket efter att ha blivit inkallad till möten hos ledare inom kyrkan hela hösten. Det var läskigt och kändes som ett svek. Det gick sedan över i en sorgeperiod, och jag började fundera om jag ens ville vara med i den här gemenskapen. Jag kände mig väldigt ensam och ledsen. Sedan kom ilskan, hur kunde de göra så här mot mig?
Oliver Jähnke beskriver samtalen hos pastorn som påfrestande och manipulativa.
- Han hade snälla blå ögon och sade saker som han trodde var av kärlek, som att han ville rädda mig från helvetet.
Han började känna tvivel i sin egen tro.
- Hela fundamentet i mitt liv var tron och min relation till Jesus. Men när församlingen gjorde det så tydligt att vi hade olika syn på hbtqi+, började jag också ifrågasätta mycket annat i livet.
”Jag vill inte ändra någons övertygelse”
Oliver Jähnke anlitas numera av Svenska kyrkan för att föreläsa om inkludering av transpersoner, vilket är en del av bearbetningen av sitt eget trauma. Han menar att diskrimineringen gör sig synlig även i de svenskkyrkliga rummen.
Under senare tid har Svenska kyrkan förvandlats till en regnbågskyrka där inkludering för alla, oavsett könsidentitet och sexualitet är ett centralt budskap. Har Svenska kyrkan kommit långt vad gäller inkludering?
- Väldigt långt. Om vi jämför alla världens kyrkor så skulle Svenska kyrkan vara bland de bästa i klassen. Men räcker det att man är bäst, om diskrimineringen ännu finns kvar?
Oliver Jähnke ger som exempel prästers rätt att neka vigsel av samkönade par.
Ska prästerna gå emot sin övertygelse?
- Jag förstår att man kan ha den övertygelsen men det skapar en otrygghet för queera personer i kyrkan. Det gör att Svenska kyrkan som helhet inte är öppen och inkluderande. Jag skulle önska att de själva vill ändra på det. Jag vill väcka något i prästerna, självreflektion och nya tankar som kanske kan leda till att de inser vidden av konsekvenserna av deras övertygelser. Det måste komma inifrån.
Vad kan Svenska kyrkan göra för att bli mer inkluderande enligt dig?