Tysk jättekran snart på plats vid Uppsala domkyrka

Uppsala domkyrka utsågs till Sveriges femte vackraste byggnad då svenskarna listade favoriter 2016. Nu ska spirornas tornkrön renoveras i ett omfattande projekt som löper på fyra år. Domkyrkoklockare Oscar Hahne beskrev nyligen den kommande processen.

Under de kommande fyra åren kommer tornkrönen högst upp på Uppsala domkyrkas spiror att restaureras. I Tyskland har en tillräckligt hög och vinklad lyftkran hittats.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Uppsala domkyrka utsågs till Sveriges femte vackraste byggnad då svenskarna listade favoriter 2016. Nu ska spirornas tornkrön renoveras i ett omfattande projekt som löper på fyra år. Domkyrkoklockare Oscar Hahne beskrev nyligen den kommande processen.

Som domkyrka i ärkestiftet och rikshelgedom för Svenska kyrkan har Uppsala domkyrka en särställning i landet. Höjden på 118,7 meter placerar den gotiska katedralen i topp vad gäller högsta kyrkor i Norden.

Nu inleds ett jättearbete för att ta hand om skadorna på tornkrönen med de två korsen och utsmyckningar i form av ekollon och löv samtidigt som den ordinarie verksamheten i domkyrkan pågår som vanligt.

Tornkrönen väger 4,2 ton styck och ett omfattande beräkningsarbete har ingått i förberedelserna. Hur mycket belastning tål plattformar och ställningar som ska byggas?

Schaktningsarbeten för det stora fundamentet för jättekranen framför domkyrkan, tio gånger tio meter stort och tre meter djupt, har inletts i närvaro av arkeologer från Upplandsmuseet. Eftersom området var kyrkogård fram till 1793 kan gravar komma i dagen. Ett stort tält ska resas där arkeologerna kan arbeta.

– Drömmen vore att hitta den medeltida Eriksbilden som stod i västportalen. Enligt en uppgift grävdes den ner i samband med reformationen eftersom den fortfarande betraktades som undergörande. Kanske inte stor chans att den dyker upp, men det vore kul, säger forskaren Herman Bengtson från Upplandsmuseet.

Byggkranen, som i nedmonterat skick ska transporteras från Tyskland, blir en av Sveriges allra högsta lyftkranar när den är på plats på fundamentet i maj eller juni.

– Tornkrönen är tio meter höga och 3,5 meter i breda, förklarar Oscar Hahne, klockare i Uppsala domkyrka. En inspektion har visat på korrosion, och det spröda gråjärnet med tillsatt fosfor måste tas om hand. Spirorna tillkom på 1890-talet och den senaste renoveringen gjordes på 1970-talet. Nu sitter spännband runt dekorationerna som en extra säkerhet.

Arbetet kommer att ske i många steg med hjälp av både ställningar och lyftkran. Med tanke på risken för höststormar kommer den övre toppställningen att plockas ner från  oktober. Till våren kommer den att sättas upp igen.

Budgeten för arbetet är i dagsläget 40 miljoner kronor fördelat på fyra år. Den kyrkoantikvariska ersättningen utgör 70 procent av summan.