– Den borde ha skett tidigare. Människors samhörighet, förankring och koppling till kyrkan och tron började förändras mycket tidigare och den förändringen var mycket större än vi då klarade av att möta. Som statskyrka slog vi oss till ro och vi hanterade inte grundfrågorna som fanns under ytan, säger Ragnar Persenius, biskop emeritus.
Han var kyrkosekreterare på kyrkokansliet och sakkunnig i andra kyrkolagsutskottet i kyrkomötet, där stora delar av kyrka-stat förhandlingarna skedde.
Förändringen i relationen mellan Svenska kyrkan och staten, som skedde natten mellan den 31 december 1999 och den 1 januari 2000, är den största sedan reformationen. Men även efteråt har förändringarna varit stora.
– Jag blev inte så förvånad över hur situationen förändrades, först. Det fanns ju prognoser för de första tio åren som stämde nästan på pricken, säger Ragnar Persenius.
– Utvecklingen har blivit mer radikal och har accelererat, men det är oklart om det har med skilsmässan att göra. Jag tror att det hade skett ändå, säger han.
Förhandlingarna som ledde fram till de förändrade relationerna mellan staten och kyrkan var ingen enkel process. Vissa ville klippa banden, men inom framförallt Centerpartiet och Socialdemokraterna fanns till en början många som ville behålla statskyrkan.
De av kyrka-statuppgörelsens arkitekter som Kyrkans Tidning talat med beskriver förhandlingarna på samma sätt: Efter många utredningar och långa förhandlingar lyckades man förankra ett antal viktiga lösningar.
– Hade man inte löst frågorna om kyrkoavgiftsuppbörden, begravningsväsendet, egendomen och karaktären som folkkyrka, då hade vi inte fått igenom reformen, säger Torgny Larsson, präst och riksdagsledamot för Socialdemokraterna under 1980- och 1990-talet, sedan S-ledamot i kyrkomötet.