Viktig roll för soldathemmen när försvaret växer

Skövde soldathem

På Skövde soldathem samlades företrädare för soldathemsföreningarna. De diskuterade den växande uppgift de möter. Foto: Fredrik Hielscher 

Soldathemmen är inte bara fritidsgårdar för soldater. De utvecklar även omfattande diakonala verksamheter. 

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Skövde soldathem

På Skövde soldathem samlades företrädare för soldathemsföreningarna. De diskuterade den växande uppgift de möter. Foto: Fredrik Hielscher 

– Vi brukar säga att det är här man tar av sig uniformen - bildligt talat. Här betyder inte gradbeteckningarna någonting, hit kommer man som människa, säger Andreas Philipsson, generalsekreterare i Svenska soldathemsförbundet.

Diakonal prägel

Soldathemmen har funnits i nästan 150 år. De har sin grund i 1800-talets väckelserörelse och har nära band till Svenska

Jimmy Werf

Jimmy Werf

 kyrkan och den militära själavården. I dag verkar soldathemmen på uppdrag av Försvarsmakten och erbjuder stöd och mötesplatser för värnpliktiga, soldater, veteraner och anhöriga. 

– Om det är en sak som man verkligen ska understryka så är det ju soldathemmens diakonala prägel, säger Jimmy Werf, garnisonspräst i Enköping. 

Han får medhåll av Eva Kaiser, garnisonspräst i Skövde, liksom Igge Alenius, militärpastor på Eksjö

Igge Alenius

Igge Alenius

 garnison. 

Stöd inför utlandstjänst

De deltog i Svenska soldathemsförbundets kongress som hölls i Skövde och på Flämslätts stiftsgård i slutet av maj. 

Förutom att vara en mötesplats på regementsorterna så erbjuder soldathemmen också olika sorters stöd. 

 

 Soldathemmen har funnits i nästan 150 år och har sin grund i väckelserörelsrna. Foto Fredrik Hielscher

Där ges så kallade Prep-kurser i samverkan med studieförbundet Sensus. De hjälper par att stärka stärka kommunikationen inför att den ena parten ska åka i väg på utlandstjänst. Ett annat exempel är förmedling av terapi, då ofta via S:t Lukasstiftelsen, berättar generalsekreterare Andreas Philipsson. 

Störd moralisk kompass

I mötena med veteraner som har stödsamtal har soldathemspersonalen erfarit att många av dessa uppvisar tecken på det som kallas moraliska skador. Moraliska skador är ett begrepp som bland andra Jan Grimell, präst och teologie doktor, forskat och skrivit om. 

– När man till exempel är i en svår internationell militär insats, med en asymmetrisk fiende och på ett uppdrag som 

Jan Grimell

Jan Grimell

innebär stora osäkerheter – då kan man ibland tvingas fatta beslut som gör våld på ens egna moraliska preferenssystem, säger Andreas Philipsson.

Skuld och förlåtelse

– Andra gånger kan man ha gått in i en internationell insats med vissa ideal och så har dessa inte efterlevts. Det kan vara situationer där ingen i formell mening kan säga att det blivit fel, men där det ändå inte blev bra och som lämnade en dålig eftersmak. Det kan leda till ett behov av att få samtala om frågor som rör både skuldkänslor och förlåtelse, säger han.

Fakta: Soldathem

  • Varje Soldathem är en egen förening. 
  • Svenska soldathemsförbundet – som verkar på uppdrag av Försvarsmakten – fungerar som en sammankopplande länk. 
  • Svenska kyrkans koppling till Soldathemmen varierar. På många av orterna där Soldathemmen finns är garnisonsprästen kopplingen.
  • Soldathemsrörelsen finansieras till hälften av statliga medel via Försvarsmakten. Andra intäkter kommer från försäljning, kollekter från Svenska kyrkan och gåvomedel.
  • Stiftskollekter används bland annat till psykosocialt stöd, exempelvis till svensk militär personal som utbildar ukrainska soldater.