Hur titulerades kyrkans folk förr?
Lennart Ryman är forskningsarkivarie vid Institutet för språk och folkminnen och expert på äldre tiders namnskick. Han berättar att släktnamn var mycket ovanligt fram till 1600-talet, även om de förekom. Under medeltiden - och även långt senare bland allmogen – var det fadersnamn, patronymikon, som gällde.
Med sin samtid var exempelvis Gustav Vasa känd som "Göstaff Erickson" innan han blev kung. Släktnamnet Vasa användes inte förrän långt senare.
Under senmedeltid började frälset efter kontinentalt snitt, främst hämtat från Tyskland och Frankrike, använda särskilda släktnamn. När riddarhuset grundades 1626 var kravet att de upptagna adelssläkterna skulle ha just släktnamn.
Under medeltiden titulerades präster oftast enbart med förnamn och titel, exempelvis herr, magister eller kyrkoherde.
Detsamma gäller också för biskoparna. Lennart Ryman ger ett exempel på bruket från 1462: ”her Jonis, kyrkieherde i Lampis” [herr Jöns, kyrkoherde i Lampis].
– Jag skulle säga att titeln är ”herr”, medan ”kyrkoherde” (tidigare kyrkoherre) anger ämbetet. Om personen är känd behöver inte ämbetet alltid skrivas ut men titeln måste finnas med.
Bruket med titel och förnamn har en starkare ställning bland kyrkofolket jämfört med andra grupper i samhället.
– När det gäller kyrkopräster och biskopar är det delvis en praktisk sak, de är tillräckligt identifierade av sin ställning och av sin församling respektive stift. Men det kan också handla om en markering av särställning, säger Lennart Ryman.
Göran Setterkrans skriver i en uppsats från 1957 om medeltida släktnamn att ”[d]et tycks finnas en tendens bland kleresiet att lägga bort släktnamn och patronymika. Fullt påtaglig är denna då det gäller biskoparna”.
Som exempel omnämns Gustaf Trolle i samtida kyrkliga handlingar som ärkebiskop Göstaf eller ärkebiskop Gostavus, Hans Brask som biskop Hans eller biskop Johannes.
Bruket antas enligt artikelförfattaren komma både från klosterväsendet och den romersk-katolska kyrkans syn på det monarkiska episkopatet.
– Det handlade om att markera en särskild andlig status. Men det är inget särskilt för biskopar, säger Lennart Ryman.
Jag gissar att släktnamn har använts i princip över hela linjen från brukets genombrott under 1600-talet och fram till 1970-talet, säger Lennart Ryman.
- Lennart Ryman, forskningsantikvarie
Ryman ger ett exempel på hur en biskop kunde skriva, i detta fall Kurt Rogge, i ett brev daterat 1485: ”Vi Kort med Guds nåd biskop i Strängnäs.”
– Han kan vardagligt omtalas som ”biskop Kort”. Lite formellare omtal blir till exempel ”herr biskop NN”.
– ”Biskop”, som nog är obligatoriskt, är framförställt och har karaktär av titel.
Men reglerna var inte absoluta. Kurt Rogge omtalas ibland med släktnamn även som biskop i tänkeböckerna, berättar Lennart Ryman.
I likhet med adeln hade många i det svenska prästerskapet tidigt släktnamn, från 1600-talet och framåt.
– Men där avviker de genom att titel och enbart förnamn hade en starkare ställning bland dem än i andra grupper, exempelvis adeln. Men det kom i gungning ganska tidigt under 1600-talet, och försvann under 1700-talet.
Samtidigt blir statusmarkeringarna allt mer utbroderade under tidigmodern tid. Ett exempel finns i Vendels sockens dombok från 1736. Där omtalas ”kyrckioherden ährewördige och högwällärde herr magister Erich Boije” [kyrkoherden ärevördige och högvällärde herr magister Erik Boije].
Lennart Ryman exemplifierar med en sökning i språkbanken vid Göteborgs universitet. Den visar att biskoparna under 1900-talets första hälft får titel och för- och efternamn, ibland bara efternamn: biskop Björkquist, biskop Gottfrid Billing, biskop T. Bohlin.
– Jag gissar att släktnamn har använts i princip över hela linjen från brukets genombrott under 1600-talet och fram till 1970-talet, säger Lennart Ryman.
Vad har då fått fler att gå tillbaka till formen biskop plus förnamn?
Anders Jarlert, professor i kyrkohistoria vid Lunds universitet, menar att det finns flera tänkbara förklaringar till det.
Titel och enbart förnamn hade en starkare ställning bland dem än i andra grupper, exempelvis adeln. Men det kom i gungning ganska tidigt under 1600-talet, och försvann under 1700-talet.
- Lennart Ryman, forskningsantikvarie
Att biskopar började gå i pension, med start omkring år 1930, är en bidragande orsak. En emeritusbiskop är då inte längre biskop i ett stift, men kan kallas exempelvis ”Skarabiskopen” även som pensionär.
– I Göteborg finns det fyra nu levande personer som har varit biskop där. Och då finns det behov av att särskilja dem. ”Biskop i Göteborg” är bara Susanne Rappmann, men ”Göteborgsbiskopen” kan vara någon av de andra tre. Jag tror att särskiljandet är ett starkt motiv, säger han.
När Bror Rexed, dåvarande generaldirektör vid medicinalstyrelsen, hälsade sina medarbetare 1967 att han i fortsättningen tänkte säga du till alla var det en accentuering av en redan pågående uppluckring av formaliteterna. Den utvecklingen skulle komma att fortsätta också under det kommande årtiondet.
Att stryka efternamnet går linje med detta, samtidigt som ett behållande av titeln går på tvärs med tidsandan med dess individualism, avformalisering och nivellering.
– Att omtala personer utan titlar och efternamn är alltså i linje med utvecklingen, medan titel och förnamn är en intressant avvikelse. Jag antar att det delvis rör sig om en anknytning till det historiska bruket, säger Lennart Ryman.