I dag är inte bara de vi brukar se som annorlunda ett hot, utan alla människor inom två meters radie. Bara min egen kropp är någorlunda säker för mig att vara nära – så länge jag har tvättat händerna.
I en tid när många kristnas grundtrygghet, de gemensamma gudstjänsterna, på ett eller annat sätt tas ifrån oss är det faktiskt något vi kan vara ledsna för.
De fysiska kyrkorummen har ännu mycket mer än vanligt blivit en plats bara för de privilegierade. För de friska, de unga, de orädda. Det är en sorg, trots tron på en bönegemenskap som sträcker sig långt utanför kyrkans väggar.
För Fulkerson är inkludering i kyrkan en förkroppsligad kunskap. Den kristna improvisationsförmågan, vanan att leva tillsammans, sitter i muskelminnet. Så när jag sitter kvar i soffan i stället för att gå till kyrkan känns det i min kropp att det är fel, precis som det känns i min kropp att det är fel att inte lägga armen om den som gråter.
De gånger jag ändå har firat gudstjänst de senaste veckorna, eftersom jag är en av de privilegierade, har det känts i min kropp att så många inte är där och att jag kanske egentligen inte heller borde vara det.
På vår improvisationsförmåga ska de känna igen oss. Allt Fulkerson skriver handlar på ett eller annat sätt om att ifrågasätta och kritisera den rådande ordningen. Att inte bara ”anpassa” och ”inkludera”, utan att radikalt nyskapa vad det är att vara kyrka.
Fulkersons akademiska arbete har en eskatologisk prägel. Kyrkan står för liv. Nytt liv, annorlunda liv och liv tillsammans. Då räcker det inte att ställa om. Vi ska vara en del av en transformativ rörelse som gör allting nytt, men nu vet vi inte längre hur.
Kunskapen fanns i våra kroppar. När vi inte får vara nära varandra är vi på något sätt ensamma.
Kristus är uppstånden, men det är inte tack vare att lärjungarna var så bra på krishantering eller tänkte så kreativt. Kanske är svaret något mer än livestreamade gudstjänster, utökade telefontider för jourhavande präst och utsända gudstjänstordningar för att fira påsk hemma.
Förmågan att tänka nytt är en förkroppsligad kunskap och nu tas den kunskapen ifrån oss medan våra kroppar skriker att det här inte är som det borde vara.
Vi kan och ska försöka digitalt kompensera den fysiska exilen för att göra den uthärdlig. Men just nu kan inte kyrkan vara vad den borde, vi vet inte vad vi ska göra och till slut kan vi bara vänta. Kroppen på korset blöder, men vi når inte fram för att tvätta såren. På vår otillräcklighet ska de känna igen oss.
Karin Rubenson