Låt mig förtydliga. Man kan se på världen så som vi ofta ser på den i vår moderna vardag: utan en större mening förutom den mening vi ger den. Här är världen vår plats, den som vi får forma och omforma efter vad vi behöver. Broar byggs, järnvägar utvecklas, varor transporteras i ett alltmer rationellt och smidigt arbetande transportsystem. En ny värld växer fram. Men för vem? För oss förstås. För att vi skall kunna gripa mer av världen, för att vi skall kunna nå och behärska den. För att vi skall kunna vinna den och våra liv.
Men vad blir världen då? Enligt Buber blir den ett ”Det”, något vi kan använda och utnyttja. Även om jag växer, om min räckvidd i världen blir större och jag kan nå det jag vill fortare, så krymper världen. För jag ser den inte längre för vad den är, utan hur jag vill att den ska bli. Och genom det förändras förstås också min syn på mig själv, den andra delen av ordparet Jag-Det.
Jag kan också göra allting bättre, jag kan också effektivisera och maximera. Jag kan tänja ut mina gränser, jag kan tunna ut min själ. Jag kan försöka rädda mitt liv, hålla fast vid det jag har och förbättra det jag kan. Men vad händer med mig då?
Om man i stället ställer sig i grundordet Jag-Du och ser på världen utifrån det så händer något annat. Med mystikens blick på världen, med insikten om att världen är gammal och att jag endast är en liten och ganska obetydlig del i den kedja av händelser som vår värld är uppbyggd av så blir världen större och jag mindre. Jag mister mitt liv, min agens och min räckvidd i världen. Men jag vinner något annat.
I det ena synsättet vinner jag världen, den blir min att behärska. Men jag förlorar också mig själv. I det andra synsättet förlorar jag mig själv, mina gränser blir porösare, jag flyter ut i något större, men jag vinner också världen. Jag vinner en relation till det levande i tillvaron.
Att vara, att släppa taget, att mista det man en gång gripit för att vinna något annat. Det är ledorden i Jesus och Bubers lära. Det är den vägen de förespråkar, det är den vägen vi skall följa för att finna våra liv. De liv som är inbäddade i det evigt pågående och ständigt föränderliga skeende som vår värld är insvept i.
Ludvig Lindelöf
präst och poddare i Carl Johans församling, Göteborg