Hagar tog sin tillflykt ut i öknen. Utsatthetens plats för den redan utsatta. Inget kunde rädda henne där. Ingen skulle komma till hennes undsättning. Ändå händer det.
Gud själv blir hennes vittne. Hon blir sedd och blir den som får namnge det gudomliga. ”Du är seendets Gud.”
Hon blir den som får ett löfte. Du ska leva och du ska bli mor till många.
Öknen är utsatthetens plats också för Gud själv. Jesus drivs ut i öknen för att prövas. Öknen är densamma men förutsättningarna så olika. Ökenerfarenheten för Jesus under de fyrtio dagarna är en utmaning och ett prövande. Var har du din tyngd, ditt hjärta?
Jesus frestas med möjligheten till makt och ägande. Du kan vara den som härskar. Du kan vara den som vinner världen.
Ingen vill vara ett offer eller en förlorare. Jag vill vara vinnaren. Jesus väljer att avstå. Och här handlar det om val och agentskap.
Tyngden av det ansvar som vilar på dem av oss som har makt, möjligheter och privilegier. Genom vårt kön, vår hudfärg, vår klasstillhörighet, vår tro, vår sexualitet, vår status.
Och det som ligger i vågskålen handlar om att välja väg – att avstå från herravälde för att i stället tjäna.
Öknen är en oundviklig plats i varje människas liv. Livet drabbar oss, kan slå oss till marken. Berättelsen om Hagar är ett hopp om att också ur detta ska det finnas en väg.
Trots maktlösheten är inte sista ordet sagt. Ett hopp om att någon ska se och gripa in. Så är vi varandras vittnen. Så står vi också ansvariga inför varandra. Så är vi Guds ansikte.
Öknen är en oundviklig plats för dem av oss med möjlighet att välja att avstå makt och privilegier för att rättvisa ska kunna hända. Möjlighet att stiga fram, ta ansvar och handla.
Öknen klär av och blottlägger. Det är en plats där vi kan förlora livet och vinna det.
Susanne Dahl
studenpräst i Umeå