En av de texter som finns kvar från 1695 ända till 1986 års psalmbok är Lasse (Johansson) Lucidors "Herre Gud, för dig jag klagar" som i sju verser innehåller en syndabekännelse tills vändpunkten nås i vers åtta och i de övriga fem verserna kan tacka för att ”Jesu blod min skuld afplanar. / Jesus hafwer allt försint.” Det är ett bra exempel på hur kyrkans lära sammanvävs med den enskildes tro och omvändelse.
I 1695 års psalmbok är det viktigt att markera en tydlig och stridbar gräns gentemot påven och romersk-katolska kyrkan. Det var alltså en del av bekännelsen då. Men vad betyder det för bekännelsen i senare psalmböcker?
Det är svårt att hitta någon i dag som hävdar att påven är Antikrist. Likväl var det en del av kyrkans bekännelsedokument då, liksom vi kan hitta antijudiskhet, antisemitism, rasism och moralföreställningar om kvinnor och familj som inte längre kan eller bör försvaras.
Svenska kyrkans förhållande till bekännelsen är att uttrycken för den är föränderliga. Kyrkan är i ständig rörelse, i en semper reformanda, vilket innebär att bekännelsedokumenten inte är fullkomliga utan avspeglar sin tid och behöver prövas om och om igen.
Johan Olof Wallin gjorde en kraftig revidering av 1695 i 1819 års psalmbok och lade till en hel del nya psalmer, många av dem bearbetade, översatta och nyskrivna av Wallin själv. Betyder det att kyrkans bekännelse ändrades?
Det är en annan ton i den wallinska psalmboken, präglad av upplysningens och romantikens era, vilket innebär att bekännelsen kunde sjungas med en annan inramning.
Akademiledamoten och den romerska katoliken Gunnel Vallquist uttrycker förändringarna fint i Den gamla psalmboken. De fyra utgåvorna av Den svenska psalmboken ”speglar, förutom de eviga sanningarna, var och en sin tid, med dess styrka och svagheter”. Det är inte bekännelsen som revideras men uttrycken för bekännelsen.
Genom psalmer känner människor igen sig i livets frågor, i sorg och glädje, i utmaningar, framtidshopp och i Kristus som världens ljus. Psalmboken är – eller har varit – en levande folkbok som fungerar som folkuppfostrare samtidigt som den utgör en själens spegel för människors frågor om sig själva i relation till Gud.
Det är lätt att tro att psalmboken som bekännelsedokument tjänar en hierarki uppifrån makten och ner till folket, men en sådan föreställning är att förenkla betydelsen. För folk i gemen, som kan sin psalm utantill, har den förstås även fungerat som kritik av makthavares budskap och livsstil genom tiderna.
Psalmboken är i dag inte ett politiskt dokument av den art att psalmskapare behöver mötas i hemlighet efter mörkrets inbrott, som ryktet säger om Jesper Swedberg, men nog kan man avundas det engagemang och de hetsiga debatter som psalmböcker har väckt genom tiderna. Då, när något avgörande stod på spel.