Pekka Mellergård är en intressant person. Neurokirurg och överläkare på Universitetssjukhuset i Örebro, tidigare rektor för Örebro teologiska högskola, en av dem som grundat den kristna kulturtidskriften Nod och dessutom ett nordiskt kulturcenter i Kunming, Kina. Med mera.
Den som har en så bred kompetens och så många intressen måste vara sällsynt skickad att skriva en apologi för kristen tro. Och det har Mellergård också gjort i boken Jag tror för att förstå: En essä om att finna och bli funnen.
Apologin – eller ”försvaret” helt enkelt – är en välkänd teologisk genre sedan kyrkofädernas dagar och fram till vår egen tid. Hur den skrivs och till vilka är obönhörligen bestämt av det kulturella och historiska sammanhanget. Vad som skulle kunna räknas som goda anledningar varierar med tidens sentiment. Ofta handlar det lika mycket om att underbygga sin egen tro som att övertyga sin tids skeptiker.
En grov indelning, i modern tid, är mellan de apologier som är ett mer allmänt försvar och som främst adresserar samtidens intellektuella horisont och de som är ett personligt försvar som redo-gör för de egna anledningarna att tro.
De förra handlar om huruvida kristen tro kan vara trovärdig, de senare om huruvida den också kan vara attraktiv. Jag skulle tro att attraktiviteten är minst lika viktig för de flesta som trovärdigheten.
Det finns många saker som kan vara hur trovärdiga som helst, men utan att ge någon anledning till varför jag skulle bry mig om dem. Gissningsvis är attraktivitetsskälen de viktigaste, inte bara för kristendomen utan för vilken religiös eller annan existentiell övertygelse som helst, eftersom de ger mig en anledning att fråga mig om det också finns trovärdighetsskäl.