Äntligen stod prästen i predikstolen.
Församlingens huvuden lyftes.
Så, där var han ändå!
Också lite längre fram:
Prästen var ung, hög, smärt och strålande vacker. Om man hade välvt en hjälm över hans huvud och hängt svärd och brynja på honom, skulle man ha kunnat hugga honom i marmor och uppkalla bilden efter den skönaste av atenare. Prästen hade en skalds djupa ögon och en fältherres fasta, runda haka, allt hos honom var skönt, fint, uttrycksfullt, genomglödgat av snille och andligt liv.
Jag måste erkänna att dessa rader alltid framkallat en skamsen njutning hos mig.
Skamsen för att Selma Lagerlöf här klär prästen Berling i en dräkt han aldrig kommer fylla ut. Snille och andligt liv, ha!
Och njutning för att orden är skrivna med en blick av längtan. Efter vad? Efter att få sitta ner och lystra till en som är genomglödgad av snille och andligt liv, efter skönhet. Kort sagt: Efter något som är större och ädlare än jaget.
Den präst som i inledningen till Gösta Berlings saga står i predikstolen, och som församlingen måste tippa huvudena bakåt för att riktigt kunna se, är ett ideal att sträva efter. Att det inte stämmer, att det i nästa stycke står klart att Gösta Berling är såväl försupen som förtappad, är i ögonblicket oväsentligt. För längtan som orden uttrycker är sann och beständig.
I den svenska samtidslitteraturen är predikstolen ett på det hela taget sällsynt motiv. Få författare skriver om kristen tro, än färre om gudstjänsten. Några finns ändå, Wera von Essen till exempel. I En debutants dagbok från 2018 kämpar berättarjaget med sin egen riktning och med en förfinad roman om spiritism och tro. När hon är i behov av en annan energi än stadens och hemmets går hon på mässa. Där är ädelhet, tystnad, närvaro. Hon skriver: ”Nattlig mässa igår, en av de innerligaste jag deltagit i, Eugenia helt mörkt, den stora salen andades förväntansfullt, så tände vi våra ljus.”
S:ta Eugenia. Det är inte till den evangelisk-lutherska folkkyrkan som von Essens berättarjag går när hon längtar efter Gud, utan till den katolska. Detsamma gäller för berättaren i Andreas Lundbergs Ofarbar tystnad. Efter att ha skrivits ut från en psykiatrisk avdelning åker han till dominikansystrarnas kloster i Skåne.
Även diktjaget i Alva Dahls Längtans flöde, som utkom i fjol, firar katolsk mässa. I den prosalyriska texten begrundar en övergiven kvinna om hon har en klosterkallelse. Hon går i skogen, undervisar och läser. Kanske vill hon inte vara i sitt liv, kanske vill hon viga det åt tacksamhet, bön och lydnad.
Mot självframställningen i de tre böckerna uppfattar jag mässan som en plats i tid och rum där berättaren bjuds en möjlighet att befria sig från jaget, inte bli bekräftad i det.
✽ ✽ ✽
I den kyrka jag besöker finns ingen predikstol. Prästerna rör sig nära gudstjänstbesökarna, de talar inte till, utan med dem. Ofta ställer de frågor, ibland direkta. Blicken kan då fästas på en gudstjänstbesökare, sker det mig ser jag instinktivt ner i knät. Emellanåt händer det att någon annan gudstjänstbesökare känner sig manad att svara, ett kort, sällskapligt meningsutbyte uppstår.
I den kyrka jag besöker möter prästerna församlingen i ögonhöjd.
Mot denna liturgiska stil svarar den evangeliska gudsbilden som förebådades av profeten Sakarja: ”Se, din konung kommer till dig, ödmjuk, ridande på en åsna.” Det är Gud som en av oss.